اهم اخبار

عضو هیات مدیره اتحادیه نانوایان تهران در گفت‌وگو با اگروفودنیوز: تک نرخی شدن قیمت گندم، بهترین روش مدیریت آرد و نان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمدجواد کرمی می‌گوید: دولت در عوض تخصیص یارانه چندگانه و چند برابر، فقط یارانه را به آخرین حلقه زنجیره که مصرف کننده نهایی یا به عبارتی مردم است بصورت کاملا منصفانه و صادقانه تحویل دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در خصوص چالش‌های موجود در صنعت آرد و نان به خبرنگار ما گفت: مشکلات در حوزه آرد و نان به واسطه اینکه بصورت زنجیر وار از مزرعه شروع و به سفره ختم می شود بسیار گسترده و قابل ملاحظه است.

کرمی بیان کرد: برای دقت بیشتر باید هر یک از حلقه های این زنجیر را ابتدا بصورت جداگانه بررسی کرده و در نهایت به جمع بندی رسید. اولین ایراد وارد به این حوزه، بحث مدیریت کلان و عدم برنامه ریزی دراز مدت است. آنچه که در چند سال اخیر شاهد بودیم خود موید این صحبت می‌باشد. ابتدایی ترین موضوع، تصمیمات متعدد و متزلزل در خصوص تعیین نرخ خرید تضمینی گندم است.

وی عنوان کرد: پایان تابستان سال گذشته باید نرخ گندمی که قرار بوده برای امسال تولید و فروخته شود اعلام می شد ولی تا تابستان امسال نرخ دقیق مشخص نشده و چندین بار نیز تغییر پیدا کرده است.

کرمی در ادامه افزود: نرخ فعلی نیز مورد قبول کشاورزان نیست و آنها مدعی ضرر با این نرخ هستند. حال سئوال به وجود می آید که کشاورز با چه امیدی برای سال آینده گندم بکارد؟

این فعال صنفی گفت: در حوزه تولید آرد نیز به همین صورت است، اولا کارخانجات آرد کشور با نیمی از ظرفیت خود کار می کنند. درثانی، به جهت پایین نگه داشتن نرخ نان چندین سال است که دستمزد آسیابانی آنها ثابت مانده است.
مشکلات عدیده دیگری در حوزه های، حمل و نگهداری نیز وجود دارد. اما مهمترین مشکل ما در بخش نان است که متاسفانه تاکنون گوش شنوایی برای آن پیدا نشده است.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم خاطرنشان کرد: بزرگترین معضل در بخش نان بی عدالتی در نرخ آرد مصرفی تولیدکنندگان نان است. با کمال تاسف و کاملا بصورت سلیقه ای نانوایان کشور به چند گروه تقسیم شده اند که این تقسیم بندی باعث شده نرخ آرد مصرفی نیز چند گانه شود.

کرمی با بیان اینکه که چرا باید یک نوع نان را با یک وزن مشخص و یک کیفیت از نانوای یک طرف خیابان به یک نرخ خرید و از نانوای آن طرف همان خیابان با قیمت بیشتر خرید گفت: این موضوع برای ما که دست اندرکار در این حوزه هستیم مشخص است اما برای مردم نامشخص و حتی بعضی از مواقع ناراحت کننده می‌باشد.

وی افزود: آنچه که امروز حوزه آرد و نان را آزار می دهد چند نرخی بودن است. مادامیکه دولت بدین صورت عمل کند چیزی عوض نمی شود و هر سال نسبت به سال قبل اوضاع بدتر خواهد شد. معتقدم تا زمانی که قیمت گذاری در این حوزه دستوری باشد اوضاع به همین منوال خواهد بود.

محمدجواد کرمی در پایان گفت: به عقیده همه دلسوزان این کشور بهترین روش مدیریت در حوزه گندم، آرد و نان، آزاد سازی کامل و تک نرخی شدن قیمت گندم است. دولت نیز به جای تخصیص یارانه چندگانه و چند برابر، فقط یارانه را به آخرین حلقه زنجیره که مصرف کننده نهایی یا بعبارتی مردم است بصورت کاملا منصفانه و صادقانه تحویل دهد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *