اهم اخبار

رئیس اتحادیه نبات و آب نبات ریز و قند ریز تهران: بی ثباتی و افزایش قیمت شکر معضل بزرگ تولیدکنندگان/ فقط ۲۰ درصد کارگاه های کوچک سنتی فعال هستند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

شرایط اقتصادی، تورم و گرانی موجود در جامعه باعث شده شیرینی و شکلات در اولویت های درجه ۲ سبد مصرف خانوارها قرار بگیرند. گرانی و بی ثباتی قیمت شکر که ماده اصلی مورد نیاز این صنف است تولیدکنندگان را آزار می دهد. برای تهیه چاشنی ها و افزودنی های مصرفی با مشکلات وارداتی مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق اصناف تهران؛ حبیب اسلامی علیشاه، رئیس اتحادیه نبات و آب نبات ریز و قند ریز تهران وضعیت کسب و کار صنف متبوع خود را این چنین توصیف کرد: شرایط کسب و کار که اصلا خوب نیست. این صنف به طور سنتی در فصل گرما و تابستان در رکود به سر می برد و در فصول سرد بازار بهتر است؛ اما در کل به خاطر شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، تورم وگرانی کالاها و کاهش قدرت خرید، مردم بیشتر مایحتاج ضروری را می خرند و شیرینی و شکلات درالویت درجه ۲ قرار دارد و فقط به اندازه نیاز قند و شکر خریداری می شود.

اسلامی علیشاه در ادامه به تامین مواد اولیه مورد نیازاشاره کرد و افزود: چاشنی ها و مواد افزودنی مورد نیاز شغل ما وارداتی هستند و برای وارد کردن آن با مشکلاتی روبه رو هستیم. ماده اصلی مورد نیاز ما شکر است که در ماه اخیر کارگاه های تولیدی برای تهیه آن دچار مشکل شده اند. در یک برهه زمانی که کمیاب شد بعد از آن با بی ثباتی نرخ و در نهایت افزایش قیمت مواجه شد. در کل تهیه شکر تولیدکنندگان ما را آزار می دهد.

او در ادامه گفت: تعداد زیادی از واحدهای صنفی در بخش تولید تعطیل شده ولی در بخش توزیع کم و بیش فعالیت هایی مشاهده می شود. بخش تولید دو گروه هستند یکسری واحدهای تولیدی بزرگ و صنعتی که در حال فعالیت هستند. یکسری دیگر کارگاه های کوچک سنتی که در سطح شهر وجود دارند و مشکلاتی مثل مالیات، بیمه، اجاره بها و هزینه های دیگر باعث تعطیلی خیلی از این کارگاه ها شده و فقط ۲۰ درصد آنها فعال هستند.

وی به صادرات این صنف هم اشاره کرد و گفت: کارگاه های بزرگ صنعتی به دلیل بسته بندی بهتری که دارند، همچنین داشتن استاندارد و مجوزهای لازم مقداری صادرات دارند. اما بخش تولید سنتی به دو دلیل قادر به صادر کردن تولیدات خود نیستند، یکی اینکه تولید آنها آنقدر زیاد نیست که مشمول صادرات شود و دیگر نداشتن بسته بندی قابل قبول و مناسب برای صادرات است.

اسلامی علیشاه درخاتمه بیان کرد: مقررات و ضوابط بهداشتی هم تا حدودی کارگاه های تولیدی صنف ما را به چالش می کشد. کارگاه های کوچک و سنتی به دلیل کم بودن مساحت و قدیمی بودن دستگاه نمی توانند انتظارات وزارت بهداشت را برآورده کنند؛ اما واحدهای صنعتی بزرگ با داشتن دستگاه مکانیزه و نوین پروانه بهداشتی دارند و راحت تر توانند تولیدات خود را را به بازار عرضه کنند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق اصناف تهران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *