اهم اخبار

رئیس اتحادیه گیاهان دارویی، زعفران و فرآورده‌های غذایی ایران در گفتگو با اگروفودنیوز: الزام تطابق تولید گیاهان دارویی با استانداردهای جهانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمدعلی رضایی می‌گوید: صادرات یکی از حلقه‌های زنجیره ارزش تجارت گیاهان دارویی می باشد که نگاه توسعه محور به آن نشده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، محمدعلی رضایی، رئیس اتحادیه گیاهان دارویی، زعفران و فرآورده‌های غذایی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت صادرات گیاهان دارویی ایران به خبرنگار ما گفت: تجارت گیاهان دارویی در کشور سالهاست که درگیر دست اندازها و موانعی گشته که از گسترش و حتی صنعتی شدن این تجارت جلوگیری می‌کند.

رضایی بیان کرد: صادرات یکی از حلقه‌های زنجیره ارزش این تجارت می باشد که نگاه توسعه محور به آن نشده است.

مدیرعامل شرکت دکتربین افزود: سال ۱۴۰۲ نیز مانند سال های گذشته معطل این نگاه توسعه محور ماند. گرچه برای بیان آمار دقیق صادرات، باید تا انتشار نمودارها و اعداد در آخر سال صبر نمود ولی در حال حاضر صادرات در این صنعت وضعیت مطلوبی ندارد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ مانند دو سال گذشته، تجار خوشنام کشور درگیر قانون نحوه بازگشت ارز بودند، گفت: این قانون اولین چالشی است که در ابتدای پروسه صادرات، بسیاری را از ادامه راه ناامید می‌کند.

رضایی تصریح کرد: از سال ۹۷ و با تصویب قانون پیمان سپاری ارزی ، هنگامی که با توجه به جذابیت نرخ ارز توانایی رهبری بازارهای جهانی را داشتیم، این مصوبه مانند یک تحریم تمام قد داخلی مانع صادرات شد.

رئیس اتحادیه گیاهان دارویی، زعفران و فرآورده‌های غذایی ایران خاطر نشان کرد: جلسات متعددی با حضور بخش خصوصی برگزار شد و قول های شفاهی هم از سوی دولتمردان داده شد اما در نهایت گشایشی رخ نداد.

مدیرعامل شرکت سبز نوش کویر(دکتر بین) عنوان کرد: از سویی دیگر پس از همه‌گیری کرونا شاهد تغییر استانداردهای کیفی غذایی و حتی دارویی در سراسر جهان بوده‌ایم، روز به روز محصولات، سلامت محورتر شده و دنیا به سمت کشت ارگانیک پیش می‌رود، اما به روزرسانی این اطلاعات به جامعه کشاورزان در کشور ما رخ نداده است.

رضایی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ بسیاری از تولیدات داخلی، استانداردهای معروف به باقی مانده سموم را در کشورهای مختلف دنیا نگذراند، افزود: بیشتر بازارهای خارجی تقدیم کشورهای رغیبی که چند سال زودتر از ما بر روی استاندارد به روز دنیا کار کرده بودند، شد.

این فعال صنایع غذایی اظهار کرد: قول مساعد سازمان جنگل‌ها و مراتع در خصوص حذف اقلام زراعی از لیست محصولات منوط به اخذ مجوز این سازمان پس از سال‌ها پیگیری در حال به ثمر نشستن می باشد که می‌توان به عنوان رخداد مثبت سال جاری از آن یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال آینده چنانچه قانون بازگشت ارز حاصل از صادرات به نفع صادرکنندگان تغییر نکند، حتی با تولید با کیفیت ترین محصولات، انتظار دگرگونی در بازارهای جهانی را نباید داشته باشیم. همچنین ایجاد پیمان‌های دوجانبه تعرفه‌ای بین کشور ایران و بازارهای هدف نقش کلیدی در بازارسازی این دست محصولات خواهد داشت و مطابقت کشت و تولید گیاهان دارویی با استانداردهای جهانی از اهداف پیش رو است.

محمدعلی رضایی در پایان گفت: با برآورده شدن عوامل اصلی و حداقلی تجارت این حوزه و با همت و تلاش بخش خصوصی می‌توان به رشد در صادرات امیدوار بود.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *