اهم اخبار

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی: کارخانجات شیرخشک در یک قدمی تعطیلی/تولید ماهانه شیرخشک به ۱۵ هزارتن رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سیاوش سلیمی گفت: با توجه به انباشته شدن محصول در واحد‌های تولیدی و زیان آن، کارخانجات شیرخشک در یک قدمی تولید قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیاوش سلیمی گفت: در شرایط کنونی ماهانه ۱۲ تا ۱۵ هزارتن شیرخشک در کشور تولید شده  که ۱۰ هزارتن آن صادر می شود.

به گفته او، هم اکنون تولیدکنندگان در فروش هر کیلو شیرخشک صادراتی ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان و شیرخشک داخل ۱۰ هزارتومان زیان می‌کنند که با استمرار این روند کارخانجات روبه تعطیلی می‌روند.

سلیمی می‌گوید: بنابر آمار بیش از ۲۲ هزارتن شیرخشک در واحد‌های تولیدی ذخیره شده اند. همچنین میزان قابل توجهی هم شیرخشک در واحد‌های مصرف انباشه شده اند که آماری در این خصوص نداریم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: واحد‌های صادراتی به منظور تامین نقدینگی بهای شیر دامداران صادرات انجام می‌دهند، چرا که در شرایط فعلی پرداخت دامداران به تعویق افتاده است که با استمرار این روند دامدار هم قادر به تامین نهاده نخواهد بود.

به گفته او، با توجه به شرایط بازار داخل و صادرات، دولت به ازای هر دلار ۳ هزارتومان مشوق صادراتی باید پرداخت کند یا سازمان تعاون روستایی به امر خرید شیرکارمزدی و تحویل به کارخانجات شیرخشک باید ورود کند.

بنابر آمار ماهانه ۱۰ هزارتن شیرخشک به کشور‌های عراق، افغانستان، سوریه و پاکستان صادر می‌شود، افزایش صادرات به این ۴ کشور شدنی نیست.

قیمت تمام شده شیرخشک ۹۰ درصد نرخ شیرخام است، لذا وقتی قیمت محصول در بازار داخل یا خارج کاهش می‌یابد، نرخ شیرخام باید به همین میزان کاهش یابد. درحالیکه  به رغم ارزانی نرخ فروش محصول، قیمت شیرخام ثابت است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *