اهم اخبار

رئیس انجمن صنفی گاوداران: بازار محصولات لبنی تعریفی ندارد

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: با مطرح شدن موضوع آفلاتوکسین در شیر، فروش کارخانه های لبنی ۲۰ درصد کاهش یافته است.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، التهاب بازار گوشت و دام زنده را تکذیب کرد و گفت: با وجود انباشتگی دام در واحد‌های دامداری، قیمت هر کیلو دام زنده سنگین ۴ هزار تومان کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هزار راس دام سنگین آماده کشتار هستند که دامداران حاضرند با نرخ مصوب ۲۷ هزار تومان در بازار عرضه کنند.

مقدسی از کاهش ۴ هزار تومانی قیمت دام سنگین در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو دام زنده به ۲۳ هزار تومان رسیده که با این وجود روی دست تولیدگان مانده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه سالیانه ۸۸۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: با توجه به مصرف سالیانه ۹۰۰ هزار تن گوشت در کشور تنها باید ۲۰ هزار تن نیاز کشور از طریق واردات تامین شود که متاسفانه بنابر آمار تا تاریخ ۱۶ آذر ۱۱۷ هزار تن گوشت وارد کشور شده است.

وی قیمت تمام شده هر کیلو دام زنده سنگین را ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب تمامی هزینه‌های تولید و ۲۲ درصد افت استخوان، قیمت‌هر کیلو گوشت گوساله نباید از ۸۰ هزار تومان بیشتر باشد که متاسفانه به سبب ناتوانی وزارت صمت در کنترل بازار، صادرات را ممنوع کردند، این در حالی است که با انباشت دام و مازاد تولیدمواجه هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خبری از اجرای مصوبه خرید تضمینی دام زنده نیست، بیان کرد: اگرچه مصوبه دولت در زمینه خرید تضمینی دام زنده، قیمت گوشت در بازار را افزایش داده، اما تاکنون یک کیلو دام از دامداران خریداری نشده است.

به گفته مقدسی، با وجود انباشت دام در واحد‌های دامداری از مسئولان پشتیبانی امور دام تقاضا داریم اقدام به خرید تضمینی، انبار در واحد‌ها و صادرات آن به بازار‌های هدف کنند.

این مقام‌مسئول در بخش دیگر اظهارات خود از کاهش ۲۰ درصدی فروش محصولات لبنی خبر داد و گفت: با مطرح شدن موضوع آفلاتوکسین در شیر، ۲۰ درصد فروش کارخانه‌های لبنی کاهش یافته است که همین امر موجب شده تا کارخانه‌های لبنی شیرتولیدی خود را به کارخانه‌های شیر خشک بدهند.

وی با انتقاد از ممنوعیت صادرات شیر خشک گفت: علی رغم مازاد تولید، اجازه صادرات شیر خشک را نمی‌دهند و اخیرا با شیوع ویروس کرونا، عراق مرز‌های صادراتی را به روی ایران بسته است که با این وجود در صادرات لبنیات دچار مشکل شده ایم.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان تصریح کرد: با وجود کاهش فروش محصولات لبنی، کارخانه‌ها پول دامداران را با تاخیر می‌دهند، ضمن آنکه صف تخلیه در کارخانه شیرخشک بسیار طولانی است.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. امیر says:

    دامداران قشر بدبخت این جامعه اند
    این مقام مسئول هر چی میگه ولی کسی گوش نمیکنه
    وزارت صمت هم همیشه به فکر جیب خودشه
    چند تا اسکل شدن وزیر
    تو جامعه ای که ارزش ها عوص بشن ،عوضی ها با ارزش میشن
    امثال وزیر صمت و دار و دستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *