اهم اخبار

رئیس انجمن صنفی گاوداران: دپوی ۱۰ هزار تن شیرخشک در انبار‌ها/ قیمت شیرخشک کاهش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مقدسی گفت: با توجه به دپو شدن ۱۰ هزار تن شیرخشک صنایع لبنی و یک میلیون قوطی شیرخشک نوزاد پیگیر دریافت مجوز صادرات هستیم.

 

 

ناصر مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از مرتفع شدن بخشی از مشکلات نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: با وجود آنکه در هفته‌های اخیر، کمبود نهاده دامی به یک وضعیت بحرانی و قحطی تبدیل شده بود، اما از هفته گذشته بخشی از مشکلات نقل و انتقال ارز رفع شد که انتظار می‌رود با ادامه این روند بازار نهاده‌های دامی به تعادل برسد.

وی افزود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلو ذرت و سویا ۱۵۰ تومان و جو ۱۰۰ تومان افزایش یافته است که همین امر موجب شد تا قیمت کلزا، تخم پنبه و یونجه با نوساناتی روبه‌رو شد.

مقدسی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده شیر خام به بالای ۲ هزار و ۳۶۰ تومان رسیده است، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت تمام شده شیرخام، موضوع را به ستاد تنظیم بازار منعکس کردیم چرا کهدامداران در فروش هر کیلو شیرخام حداقل با زیان ۳۶۰ تومانی روبرو هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ذخایر نهاده‌های دامی جوابگوی نیاز دامداران نیست، بیان کرد: ذخایر استراتژیک پشتیبانی امور دام تنها برای روز مباداست و نمی‌تواند نیاز کل کشور را تامین کند.

به گفته وی، با توجه به آنکه نرخ نهاده‌های دامی دربازار آزاد بسیار بالاتر از نرخ مصوب تنظیم بازار است، از این رو این امر در قیمت تمام شده تاثیر بسزایی دارد.

مقدسی ادامه داد: با توجه به آنکه ماشین تولید دامداران و مرغداران موجود زنده است، بنابراین تولیدکنندگان ناچارند که با هر قیمتی نهاده مورد نیازشان را خریداری کنند، این درحالی است که توزیع کنندگان، فاکتور مستندی ارائه نمی‌دهند تا تولیدکنندگان بتوانند ادعایشان را ثابت کنند و تنها مبلغ بالا بود را به صورت نقدی دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۰ هزار تن شیرخشک در کارخانه‌ها دپو شده است، بیان کرد: قیمت شیرخشک از کیلویی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۶ هزار تومان تقلیل یافته است که ادامه این روند ضربه مهلکی به تولید داخل می‌زند.

وی در پایان ممنوعیت صادرات را عامل اصلی دپو شدن شیرخشک در کارخانه‌های لبنی اعلام کرد و گفت: با توجه به دپو شدن ۱۰ هزارتن شیر خشک صنایع لبنی و یک میلیون قوطی شیرخشک نوزاد پیگیر دریافت مجوز صادرات هستیم، اما هنوز نتیجه‌ای نگرفتیم.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *