اهم اخبار

رئیس انجمن ملی خرمای ایران: افزایش عوارض صادرات خرما درآمد ارزی کشور را کاهش می‌دهد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گفته محسن رشیدفرخی، افزایش عوارض صادرات خرما از صفر به ۵۰ درصد، درآمد ارزی کشور را کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس؛ محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران امروز در نشست خبری اعلام کرد که افزایش عوارض صادرات خرما از صفر به ۵۰ درصد درامد ارزی کشور را کاهش می‌دهد و وجهه صادر کنندگانی را که از چندین ماه پیش قرارداد صادرات منعقد کرده‌اند، در دنیا خراب می‌کند.

فرخی افزود: این افزایش عوارض ۴ ماهه است و صادرات در این مدت به حداقل می‌رسد و بلافاصله پس از آن فصل گرم شروع می شود که تقاضا کم می شود.وی با بیان اینکه عرضه خرمای جدید هم از خرداد شروع می شود تاکید کرد: اعمال این عوارض تهدیدی بر احتمال فساد خرمای موجود در انبارها خواهد بود.

به گفته فرخی، ذخیره کافی برای تامین نیاز خرمای ماه رمضان وجود دارد به طوری که نیمی از خرمای تولیدی در انبارها هست علاوه بر آن دستورالعملی وجود دارد که در ماه رمضان ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از نرخ مصوب عرضه شود و نظارت بر بازار جدی تر باشد و سازمان تعاون روستایی هم هزارتن خرما خریداری خرده که مشکلی برای ماه رمضان وجود ندارد.

وی دستورات خلق الساعه را به ضرر تولید کننده و صادر کننده عنوان کرد که حتی قابل ‌پیگرد قانونی است.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه ایران دومین تولید کننده خرما در جهان با تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است اعلام کرد که حدود ۹۰۰ هزارتن مصرف داخلی و بقیه صادر می شود که سالانه برای کشور حدود ۴۵۰ میلیون دلار ارزاوری دارد و تاکنون در سال جاری ۲۱۰ میلیون دلار صادرات محقق شده است.

به گفته فرخی قیمت خرمای مضافنی درب سردخانه کیلویی ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان و خرمای کبکاب کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *