اهم اخبار

رئیس انجمن ملی خرما: تولید خرما به بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن ملی خرما گفت: امسال تولید خرما مقداری بالاتر از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرایط مساعد تولید خرما اظهار کرد: امسال تولید خرما مقدار جزئی از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن بالاتر بود و به طور کلی سال خوبی در تولید محصول داشتیم.

ثبات قیمت خرما در عمده فروشی‌ها با هزینه‌های تولید سنخیتی ندارد

او با اشاره به اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی در داخل مصرف می‌شود، افزود: با توجه به شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا که خواه ناخواه بر صادرات مواد غذایی تاثیر گذاشته است، امیدواریم ۲۵ تا ۳۰ درصد محصول تولیدی به بازار‌های هدف صادر شود و هم اکنون انجمن درصدد رفع این موانع است.

رشید فرخی ادامه داد: امسال دولت تورم نقطه به نقطه را حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد اعلام کرده است، اما با این وجود قیمت خرما در عمده فروشی‌ها با سال قبل تفاوتی ندارد.

رئیس انجمن ملی خرما با انتقاد از این مسئله که قیمت فعلی خرما در عمده فروشی‌ها منطقی نیست، بیان کرد: علی رغم افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت نهاده‌های تولید اعم از سم، کود، ادوات کشاورزی و ماشین آلات، اما قیمت خرما در مبدا بدون تغییر بوده است.

گرانی خرما در مغازه‌ها ارتباطی به تولیدکننده ندارد

او با اشاره به دلایل گرانی خرما در خرده فروشی‌ها گفت: مغازه داران شمال شهر با بیان اظهاراتی مبنی بر بالا بودن اجاره و افزایش هزینه‌های حمل و نقل سود‌های ۳۵ تا ۴۰ درصدی برای فروش محصولات خود لحاظ می‌کنند که با قیمت‌های مبدا هیچ سنخیتی ندارد.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه امکان رقابت صادرکنندگان در بازار‌های هدف وجود ندارد، گفت: با توجه به بحث بازگشت پول و قیمت تمام شده بالای تولید، امکان رقابت با تجار عربستان سعودی وجود ندارد، در بحث صنایع تبدیلی به دلیل بحث‌های سرمایه در گردش، مالیات و غیره مشکلاتی وجود دارد.

او در واکنش به افزایش سطح زیر کشت خرما افزود: انجمن تجربه خوبی از بحث‌های افزایش سطح زیرکشت ندارد و معتقد است که با افزایش قیمت در واحد سطح و جلوگیری از خام فروشی می‌توان به اهداف مورد نظر دست یافت، همان طور که کشور تونس با وجود جایگاه هفتم در تولید خرما، اما رتبه نخست در صادرات را به خود اختصاص داده است، امیدواریم با حمایت دولت در بحث صنایع تبدیلی به این جایگاه برسیم.

رئیس انجمن ملی خرما در پایان قیمت هر کیلو خرمای مضافتی در مبدا را ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با وجود ثبات قیمت نسبت به سال قبل، مسئولان ستاد تنظیم بازار باید تمهیداتی بیندیشند تا خرما با نرخ‌های بالا در خرده فروشی‌ها عرضه نشود.

 

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *