اهم اخبار

رئیس سازمان اقتصادی کوثر: خودکفایی ایران در تولید مرغ اجداد/ تامین نهاده پاشنه آشیل صنعت طیور است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ناصر فخاری خودکفایی در تولید مرغ اجداد را از دستاوردهای کشور در حوزه تولید مرغ اعلام کرد و گفت: الان همه لایه‌های تولید مرغ را در اختیار داریم و نیازی به واردات مرغ مادر و اجداد نداریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، ناصر فخاری اظهار داشت: با شروع بحران اوکراین و همین طور تحولات منطقه، اهمیت خودکفایی در امنیت غذایی برای همه، از جمله ایران روشن شد.

وی، خودکفایی در تولید مرغ اجداد را از دستاوردهای کشورمان در حوزه تولید مرغ اعلام کرد و افزود: هرم تولید مرغ چهار لایه اصلی دارد که اولین لایه در راس هرم، لاین نامیده می‌شود که لایه ژن شناختی مرغ است و فقط حدود هفت کشور به این دانش دسترسی دارند که همگی هم تحت سلطه سه شرکت آمریکایی هستند.

رئیس سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به کارشکنی آمریکا برای دسترسی ایران به مرغ اجداد، گفت: در معرض تحریم غذایی آمریکا و واردکننده مرغ اجداد بودیم، اما در ۲ سال گذشته توانستیم این بخش از زنجیره تولید مرغ را در داخل تولید کنیم تا مجبور به واردات آن نباشیم.

افزایش تولید مرغ مادر در زنجیره تامین مرغ کشور

فخاری در توضیح حلقه‌های مختلف زنجیره تولید جوجه مرغ، گفت: مرغ اجداد فرزندان لایه لاین هستند و که لایه مادر و جوجه آن در مرغ گوشتی محسوب می‌شوند. الان تولید همه لایه‌های تولید مرغ را در اختیار داریم و نیازی به واردات مرغ گوشتی یا مرغ مادر و اجداد نداریم؛ نه‌تنها به مرغ لاین دسترسی نداریم بلکه امیدواریم در آینده، دسترسی به آن نیز فراهم شود.

وی بیان کرد: با تولید مرغ اجداد، در ماه‌های آینده، شاهد رشد تولید مرغ مادر در زنجیره تامین مرغ کشور خواهیم بود و با اطمینان باید بگوییم که به خودکفایی در این حوزه رسیده‌ایم.

رئیس سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه دانش تولید مرغ در کشور اکنون بومی شده و تحت تاثیر تکانه‌های خارجی و تحریم قرار نمی‌گیرد، گفت: ملاحظات پدافند غیرعامل هم در تولید مرغ اجداد دیده شده که دشمنان نتوانند از این حوزه به ما آسیب بزنند.

دستگاه‌های جوجه‌کشی در داخل تولید می‌شود

فخاری درباره نوسان قیمت مرغ و عوامل تاثیرگذار بر آن گفت: نوسان قیمت مرغ ناشی از افزایش نرخ ارز یا نهاده یا واردات جوجه است. الان فقط در حوزه تامین نهاده وابستگی داریم.

وی تصریح کرد: باید ضمن توجه به مصرف بهینه آب، با تولید داخل و یا با کشت فراسرزمینی، وابستگی در حوزه تامین نهاده را نیز از بین ببریم.

رئیس سازمان اقتصادی کوثر بیان داشت: در حوزه دستگاه‌های جوجه‌کشی هم شاهد تاثیر تحریم‌ها بودیم و حتی یک حسگر آن را هم به ما نمی‌دادند، اما امروز دستگاه‌های جوجه‌کشی را هم تولید و این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *