اهم اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی خبر داد:کاهش کانون‌های بیماری تب‌مالت و طاعون نشخوارکنندگان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان دامپزشکی از کاهش ۵۰ تا ۷۵ درصدی کانون‌های بیماری تب مالت و طاعون نشخوارکنندگان خبر داد.

علیرضا رفیعی پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در زمینه بیماری تب مالت و طاعون نشخوارکنندگان طی سال‌های گذشته اقدامات مناسبی از سوی سازمان دامپزشکی انجام شده که کاهش کانون هر دو بیماری را در جمعیت انسانی و حیوانی از نشخوارکنندگان تا حیات وحش در پی داشته است؛ به گونه ای که بر اساس آمارهای موجود اقداماتی از جمله واکسیناسیون در این حوزه سبب شده با کاهش چشمگیر کانون‌های بیماری در جغرافیای کشور مواجه شویم.

وی افزود: این آمارها نشان می دهد کاهش کانون‌های بیماری در زمینه بیماری تب مالت ۴۰ تا ۵۰ درصد و در حوزه بیماری طاعون نشخوارکنندگان حدود ۷۵ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است و بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی واگیردار میان جمعیت دام سبک از جمله گوسفند و بز است که طی سال‌های گذشته در کشور وجود داشته تقریبا بومی شده است.

تب مالت از گاو، خوک، گوسفند یا بز آلوده به انسان انتقال می‌یابد اما قابلیت انتقال این بیماری از انسان به انسان وجود ندارد. طاعون نشخوارکنندگان نیز بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز بوده و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *