اهم اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد: ایران سال آینده در تولید واکسن تب سه روزه، خوداتکا می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، از تولید واکسن بیماری تب سه روزه در کشور طی سال آینده خبر داد و گفت: سال آینده علاوه بر تأمین نیاز داخل، قادر به صادرات این واکسن به کشورهای همسایه هستیم.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، علی‌صفر ماکنعلی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری تب سه روزه در کشور اظهار داشت: این بیماری توسط حشرات منتقل می‌شود و مختص جاهایی است که از نظر بهداشتی در سطح پایین‌تری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه قبلاً واکسن این بیماری از کشور ژاپن وارد می‌شد، گفت: امسال بنا بر محدودیت‌هایی که وجود داشت، موفق نشدیم این واکسن را به موقع وارد کشور کنیم و در نهایت نیز واردات آن از کشور ترکیه انجام شد که در حال حاضر نیز واکسن‌های وارد شده از ترکیه در استان‌ها استفاده می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در حال حاضر نیز، فصل این بیماری تمام شده و بیماری در کانون‌ها فروکش کرده است.

ماکنعلی با اشاره به اینکه تولید واکسن بیماری تب سه روزه در کشور نهایی شده، گفت: سال آینده واکسن تولید داخل وارد بازار می‌شود و ما علاوه بر تأمین نیاز داخل، قادر خواهیم بود به کشورهای همسایه نیز صادرات داشته باشیم.

کاهش ۵۷ درصدی ابتلاء به تب کریمه کنگو

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور، گفت: بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیوع این بیماری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره پلمب کلینیک‌های دامپزشکی از سوی شهرداری تهران نیز اضافه کرد: در جلسه‌ای که با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس قبل داشتیم، مقرر شد شهرداری از وزارت بهداشت استعلام کند که آیا این کلینیک‌ها مشابه کلینیک‌های درمانی انسانی، سلامت محور هستند یا خیر که متأسفانه واحد حقوقی وزارت بهداشت این کلینیک‌ها را سلامت محور تلقی نکرد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام واحد حقوقی وزارت بهداشت نوعی کج سلیقگی به شمار می‌آید، گفت: در حال پیگیری هستیم که با شهردار تهران جلسه‌ای برگزار و این موضوع را بررسی کنیم، چراکه فعالیت این کلینیک‌ها کاملاً تخصصی و سلامت محور است.

ماکنعلی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر عرضه دام زنده در یکی از سایت‌های فضای مجازی، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده حدود یک ماه است که عرضه دام زنده و سگ و گربه در یکی از سایت‌های فضای مجازی ممنوع شده است.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه قرنطینه، پروتکل‌های بهداشتی واردات گوشت قرمز و فرآورده‌های خام دامی به روز رسانی شده است، اضافه کرد: پروتکل‌های واردات، صادرات و ترانزیت به ۵ کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان بلاروس به روز رسانی شده و حدود ۴۰ هزارتن شیر و فرآورده‌های لبنی به این کشورها با اولویت روسیه صادر شده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *