اهم اخبار

رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد:رشد ۶۰ درصدی صادرات محصولات شیلاتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در چهار ماهه امسال صادرات محصولات شیلاتی ۶۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، حسن صالحی در نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: چهار ماهه امسال صادرات محصولات شیلاتی ۶۰ درصد افزایش داشته و ۴۱۲ میلیون دلار صادرات محصول شیلاتی صورت گرفته است. همچنین در این مدت ۳۰ درصد کاهش واردات محصولات دریایی را شاهد بوده‌ایم.

 

وی اضافه کرد: ۲۰۰ تن در دنیا محصولات آبزی صید و پرورش داده می شود و آبزی‌پروری نسبت به صید در سال‌های اخیر پیشی گرفته است. ۴۹ درصد سهم صید و ۵۱ درصد سهم آبزی پروری است.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد و یک میلیون و۹۰۰ هزار تن انواع آبزیان در کشور صید و تولید می‌شود این درحالیست که تولید ما نیم درصد سهم جهان است.

صالحی اضافه کرد: مصرف سرانه آبزی پروری در جهان ۲۰ کیلوگرم است و در ایران این رقم به ۱۰ کیلو و ۶۰ گرم می رسد این در حالیست که در کشور چین مصرف سرانه آبزی‌پروری بیش از ۳۵ کیلو است.

وی خاطر نشان کرد: برای تامین غذای آینده بشریت راهی جز تامین غذا از دریا نداریم و در آینده نزدیک دریا به مهمترین تامین کننده غذای بشریت تبدیل می شود و ما باید در این راستا گام برداریم.

رئیس سازمان شیلات ایران متذکر شد: آبزی پروری در دریا و سواحل دارای جایگاه ویژه ای است در سال ۱۳۹۵ بیش از هزارتن میگو در کشور پرورش داده شده است و در سال جاری نیز یک هزار و ۵۰۰ تن میگو در حال پرورش است.

وی تاکید کرد: در استان های شمالی بهترین فرصت برای پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد اما از این فرصت به نحو شایسته استفاده نمی‌شود در هفته دولت ۵ هکتار مزرعه پرورش ماهی خاویاری را در دزفول کلنگ زدیم و خوشحالیم که در قروق تالش مرکز پرورش ماهی خاویاری توسط بخش خصوصی با ظرفیت تولید یک میلیون تن در هفته دولت افتتاح شده است.

صالحی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم ماهی سوف و ماهی سفید که از انواع  آبزیان بومی استان گیلان هستند باید مورد توجه قرار گیرد و پرورش آنها را در قفس آغاز کنیم.

وی همچنین از راه اندازی مرکز تولید روغن ماهی کیلکا در گیلان خبرداد و گفت: شرکت ایرانی با شرکت نروژی برای تولید روغن از ماهی کیلکا قرار داد بسته که این می‌تواند تحولی در قیمت کیلکا ایجاد کند.

رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: سالانه ۳۰ هزارتن صادرات قزل آلا را هدف گذاری کرده ایم و در حال حاضر ۵۰۰ قفس پرورش آبزیان در سراسر کشور وجود دارد که ظرفیت این مقدار قفس ۲۵۰ هزارتن است و امیدواریم تا پایان سال این رقم را به ۳۰۰ هزار برسانیم.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *