اهم اخبار

رئیس سازمان شیلات خبر داد: تولید ۳۲ هزار تن میگو در کشور/ ایران رکورد صادرات را می‌شکند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان شیلات گفت: میزان تولید میگوی پرورشی در کشور ۱۰ هزار تن بود که امسال این میزان به ۳۲ هزار تن افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حسن صالحی در همایش ماهیان زینتی شهرستان محلات اظهار کرد: در سال گذشته میزان تولید محصولات شیلاتی در کشور یک میلیون و ۹۰ هزار تن بود، این در شرایطی حاصل شده که در پنج سال گذشته به طور مستمر فعالیت‌های تولید ماهی افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در ۱۰ ماه ابتدای امسال ۴۰ درصد افزایش صادرات و ۲۵ درصد کاهش واردات داشتیم که این نشان دهنده تراز تجاری مثبت است.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: سال گذشته ۴۱۲ میلیون دلار صادرات ماهی صورت گرفت که امسال به ۴۵۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

صالحی گفت: جایگاه شیلات در اقتصاد کشور جایگاه مهمی است، امسال بزرگ‌ترین ناوگان در اقیانوس هند متعلق  در صید ماهی به شیلات ایران بوده است و در کشورهای ساحلی نیز مقام دوم در صید ماهی در اقیانوس هند متعلق به ایران است در غرب اقیانوس هند رتبه اول را نیز در اختیار داریم.

وی افزود: تحولی که در منطقه چابهار و کنارک در بخش شیلات رخ داده شرایط بی‌نظیری را فراهم کرده، به طوری که سال گذشته نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار برای تکمیل پروژه برای این منطقه تسهیلات ارائه شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در زمینه شیلات نگاه از اقیانوس باید به فراتر از مرزها کشیده شود، ادامه داد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید میزان تولید میگوی پرورشی در کشور ۱۰ هزار تن  بوده که امسال این میزان به ۳۲ هزار تن افزایش یافته که تلاش داریم در دو سال آینده رکورد صادرات میگو را بشکنیم.

صالحی گفت: باید همت کنیم از نعمت‌های الهی با تولید زنجیره‌وار میگو تا دو سال آینده این میزان به ۶۰ هزار تن برسد، این در شرایطی است که باید با استفاده از آب شور به این مهم برسیم.

وی با اشاره به پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۷۰ قفس پرورش ماهی در کشور وجود دارد که ظرفیت پرورش هر قفس ۱۳۰ تن ماهی است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: به دنبال اخذ مجوز صادرات هستیم تا ماهی زنده و تازه را به شناور به کشورهای دیگر صادر کنیم و در پرورش میگو هم جایگاه ویژه‌ای در بین کشورهای خاورمیانه و منطقه داریم.

صالحی با اشاره به  اینکه ایران در تولید قزل‌آلا در آب شیرین مقام اول را در اختیار دارد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در آب شور هم رتبه‌های خوبی کسب کنیم، یکی از استان‌هایی که در تولید ماهیان قزل‌آلا پیش قدم است، استان مرکزی و شهرستان شازند است.

وی پیرامون پرورش ماهیان خاوریاری گفت: امروز بیش از ۹۰ مزرعه پرورش ماهی خاوریانی در کشور وجود دارد، بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی خاویاری در دنیا در شهر مازندران است که قرار است به زودی مرکز دیگری در شهرستان پلدختر افتتاح شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *