اهم اخبار

رئیس سازمان شیلات کشور: برنامه‌ریزی برای تولید سالانه ۲.۶ میلیون تن آبزی در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سید حسین حسینی با بیان اینکه در حال حاضر تولید آبزی در کشور ۱.۲ میلیون تن در سال است گفت: طبق برنامه‌ریزی این میزان باید به ۲.۶ میلیون تن برسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، سیدحسین حسینی در اجلاس سراسری روسای موسسات پژوهشی و آموزشی کشاورزی که در موسسه اصلاح نهال و بذر در کرج برگزار شد گفت: ما در شیلات ادوار متعددی را تجربه کرده‌ایم. زمانی تحقیقات شیلات که در کشور ما سابقه‌ای ۱۰۰ ساله دارد در کنار سازمان شیلات با سابقه ۷۰ ساله قرار داشت به همین دلیل چالش‌های ما در بخش اجرا کمتر بود.

وی افزود: در چند سال اخیر با تغییراتی که ساختار ایجاد و اجرا و تحقیقات از هم جدا شد ما با اینکه در حوزه تحقیقات افراد کاربلد و برندهای بین المللی داشتیم با چالش‌هایی مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه پژوهش باید در راستای نیاز اجرا باشد، اظهار کرد: ما برای پایداری و افزایش تولید یک میلیون و ۲۵۹ هزارتن آبزی در بخش صید و پرورش یا در بحث بازسازی ذخایر و برداشت پایدار به هم افزایی و در کنار هم قرار گرفتن پژوهشگران و اجرا نیاز داریم.

حسینی با تاکید بر اهمیت بهره‌وری در تولید آبزیان گفت: به عنوان نمونه میزان ۵۵۷ هزارتن آبزی‌پروری که در حال حاضر در کشور داریم با بهره‌وری تا ۳۰ درصد قابل افزایش است.

وی در ادامه گفت: در بحث تنوع گونه‌ای خیلی کار باید انجام دهیم چون اگرچه کارهایی انجام شده ولی تجاری سازی نشده است.

حسینی با بیان اینکه در بخش بیوتکنولوژی ظرفیت زیادی وجود دارد، افزود: پژوهشگاه بیوتکنولوژی امکانات خوبی برای اقتصادی کردن پرورش ماهیان خاویاری دارد که باید از آن استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث بچه ماهی امسال با تولید ۳۷۳ میلیون تخم چشم زده، ۷۰ درصد نیاز واردات رفع شده است.

رئیس سازمان شیلات در پایان گفت: برای تحقق برنامه تحولی و افزایش تولید آبزیان از ۱.۲ میلیون تن به ۲.۶ میلیون تن باید از آب‌های داخلی به سمت دریا به عنوان پایه زیستی برویم.  کشورهای دیگر به شدت در این زمینه پیش رفته‌اند و ما این ظرفیت را کمتر به کار گرفته‌ایم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *