اهم اخبار

رئیس مجمع عالی واردات: وزارت کشاورزی شرکت‌های واردکننده چای را رسانه‌ای کند/ سفره مردم با شعار پر نمی‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علیرضا مناقبی خاطر نشان کرد: عدم شفافیت در ارائه نام واردکنندگان چای این ذهنیت را تقویت می‌کند که ابهاماتی در این موضوع وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ علیرضا مناقبی در واکنش به خبر انحصار واردات چای به شرکت خاص و برهم خوردن تعادل قیمت این محصول در بازار، گفت: اگر انحصار واردات یک کالا به یک شرکت خاص داده شود این موضوع اثرات سویی بر بازار می‌گذارد. همواره مسئولان اعلام می‌کنند که در کشور رانت و انحصار وجود ندارد اما متاسفانه اگر نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. و اگر این خبر غلط بود باید وزارت کشاورزی آن را تکذیب می‌کرد و نام شرکت‌های واردکننده را رسانه‌ایی می‌کرد. عدم شفافیت در ارائه نام واردکنندگان این ذهنیت را تقویت می‌کند که ابهاماتی در این موضوع وجود دارد.

وی حذف فضای رقابتی از یک بازار را به ضرر مصرف‌کنندگان دانست و افزود: زمانی‌که انحصار در یک بازار شکل می‌گیرد بازار متناسب با منافع این افراد هدایت و کنترل می‌شود؛ و مصرف کننده نهایی آسیب می‌بیند. ایجاد انحصار صرفا یک بحث اقتصادی نیست و بدون تردید منافع سیاسی پشت آن است به این معنا که عواملی که قدرت اجرایی دارند و تصمیم‌گیرنده هستند پشت این قضایا هستند چراکه افراد عادی نمی‌توانند این موضوعات را جلو ببرند. انحصار دادن به یک شخص نیازمند دستورالعمل‌های حاکمیتی است چراکه مطابق با قانون نمی‌توان به چنین کارهای دست زد.

رئیس مجمع عالی واردات تاکید کرد: مشکلات اقتصادی و اجتماعی گریبان همه مردم را گرفته است و بیش از ۸۵ درصد جامعه دغدغه‌های معیشتی دارند و حتی کارمندانی که دریافتی ماهیانه آنها ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است نیز درگیر هستند. چراکه سطح زندگی این افراد متفاوت و به همان نسبت هزینه‌های آنها نیز افزایش پیدا کرده است؛ امروز حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمد افراد صرف هزینه اجاره مسکن و خوراک می‌شود.

مناقبی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از اعتراض‌ها نسبت به دادن انحصار واردات چای به یک شرکت خاص و برهم خوردن تعادل در این بازار اقدامی برای نظم بخشی به این بازار شکل گرفت؟ گفت: این موضوع جدیدی نیست امروز بحث چای است و روز دیگر همین موضوع برای کالاهای دیگر چون شکر، برنج، گندم، لوازم خانگی، خودور و …. مطرح می‌شود پس باید زیرساخت‌ها اصلاح شود و به نظر می‌رسد اراده‌ای برای نظم‌بخشی به این موضوعات شکل نگرفته است. بیش از ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و هر روز که جلوتر رفتیم این مشکلات بزرگتر می‌شوند.

 وی ادامه داد: کوچک شدن جیب مردم باعث شده است آنها از حداقل‌های زندگی خود بزنند این در حالیست که همه افراد حق دارند روزانه میزان مشخصی پروتئین، نشاسته و … دریافت کنند اما امروز برای طیف وسیعی از مردم این امکان وجود ندارد.

 این فعال اقتصادی با انتقاد از امیددادن به مردم برای آینده بهتر، تاکید کرد: مردم شعار را باور ندارند و باید امید را در زندگی لمس کنند و اگر روزانه اعلام شود که تورم در کشور صفر شده است مردم آن باور نمی‌کنند چراکه آن را درک نکردند؛ وقتی هزینه خرید ماست ۲ ماه گذشته با امروز متفاوت است هر میزان بالای تریبون‌ها گفته شود که تورم نداریم کسی آن را باور نخواهند کرد؛ سفره مردم با شعار پر نمی‌شود و باید به افرادی که تصویر روشنی از زندگی برای مردم ترسیم می‌کنند گفته شود از سفره خود بلند شوید و در سفره مردم بنشینند. قیمت‌ها در بالای شهر و پایین شهر متفاوت نیست چراکه قیمت‌ها را شرکت‌ها تعیین می‌کنند و وقتی هزینه تولید بالاست فرقی ندارد که فروش در کدام منطقه و کجا باشد؛ متاسفانه فضا را به سمتی هدایت کردند که انتخاب و رقابت را از مردم گرفتند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *