اهم اخبار

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی: تولید پهپاد کشاورزی برای اولین بار در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی ضریب مکانیزاسیون در این بخش، از ساخت پهپاد با کاربرد  کشاورزی برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه مکانیزاسیون یکی از فاکتورهای اساسی در تولید محصولات کشاورزی است، گفت: در سال ۹۸ حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده که با احتساب آورده‌های شخصی و خریدهای نقدی این رقم به حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد نیازهای ماشین آلات کشاورزی را در داخل تولید می‌کنیم، اضافه کرد: با این وجود تحریم‌ها، مشکلاتی را برای ما در این حوزه ایجاد کرده‌اند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: تاکنون ۱۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه تراکتور و ۳۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

عباسی با اشاره به اینکه در سالهای ۹۷ و ۹۸ بعضی ماشین آلات کشاورزی که نیازمند تأمین از منابع وارداتی بودند، تغییرات قیمتی داشته‌اند، افزود: در حوزه داخلی قیمت ماشین آلات بین ۵۰ تا ۸۵ درصد افزایش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه این حوزه نیازمند حمایت جدی تر است و به ویژه بخش صنعت باید تمهیداتی را برای این حوزه در نظر بگیرد، گفت: کارخانه‌های تراکتورسازی و کمباین سازی ایران ۸۸ درصد قیمت تراکتورهای پرتیراژ را افزایش داده‌اند و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از حدود دو ماه پیش مخالفت خود را با افزایش قیمت تراکتور در بخش کشاورزی اعلام کرده است چرا که باید بین تغییر قیمت محصولات کشاورزی و نهاده‌های تولید، هماهنگی وجود داشته باشد. ما نمی‌توانیم قیمت گندم را ۳۰ درصد افزایش دهیم و از طرف دیگر قیمت نهاده‌ها را چندین برابر بالا ببریم.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم تغییر قیمت گازوئیل اظهار داشت: سوخت ماشین آلات کشاورزی، ۹۹ درصد گازوئیل است و چون این ماده تغییر قیمتی نداشته، عملاً ما تغییر قیمت ناشی از نرخ گازوئیل را نخواهیم داشت.

به گفته رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در این بخش ۸ درصد از گازوئیل کشور استفاده می‌شود و حدود ۲ تا ۲.۲ میلیارد لیتر گازوئیل در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

پلاک گذاری همه تراکتورها و کمباین‌های کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۰

عباسی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر به دنبال تسهیل گری بودیم تا گازوئیل مورد نیاز کشاورزان از طریق کارت سوخت تأمین شود، اضافه کرد: این طرح به صورت پایلوت در استان‌های سمنان، تهران، البرز و کهکیلویه و بویراحمد اجرا شد و سپس آن را به سایر استان‌ها تعمیم دادیم و تاکنون ۲۵۰ هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی در کشور صاحب پلاک شده‌اند که قطعاً می‌توانند کارت سوخت نیز داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ همه تراکتورها و کمباین‌های کشاورزی پلاک گذاری شوند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه از حوزه وزارت نفت تقاضا داریم زیرساخت‌های توزیع سوخت را در بخش کشاورزی اصلاح کنند، اضافه کرد: نیازمند جایگاه‌های ویژه، اصلاح توزیع سوخت و فروش آن در سطح فروشگاه‌ها و روستاهای کشور هستیم.

عباسی ادامه داد: در حوزه مکانیزاسیون زراعت طی ۳ سال گذشته، اقدامات خوبی انجام شده از جمله اینکه ۶۰ تا ۷۵ درصد تولید برنج مکانیزه شده و در حوزه برداشت برنج ۸۰ درصد مزارع مکانیزه شده‌اند.

وی اضافه کرد: امسال در خوزستان ۲۰۸ هزار هکتار برنج کاری داشتیم که به دلیل وجود مکانیزاسیون تمام مزارع با کمترین ضایعات برداشت شدند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۵۰ درصد کشت برنج در سال ۹۷ به صورت مکانیزه انجام شده است، گفت: در سال آینده عملیات کاشت برنج با جهش مواجه می‌شود و امیدواریم که تا ۱۴۰۰ به طور میانگین ۸۰ درصد برنج کشور را مکانیزه، کشت و برداشت کنیم.

عباسی خاطرنشان کرد: ۱۲ درصد مزارع زعفران، به صورت مکانیزه کاشت و برداشت می‌شود و وسایل و تکنولوژی‌های این کار، بومی سازی شده است.

وی همچنین از تولید کارنده پیاز زعفران توسط کارشناسان در خراسان رضوی خبر داد.

۵۰ درصد باغات در افق ۱۴۱۰ به صورت مکانیزه برداشت می‌شود

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نخیلات، زیتون و پسته، اظهار داشت: حدود ۸ تا ۱۰ درصد برداشت باغات در این حوزه‌ها به صورت مکانیزه انجام می‌شود و امیدوار هستیم در افق ۱۴۱۰ حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد عمده باغات را به صورت مکانیزه برداشت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه شیلات دو اقدام انجام شده که اقدام اول ارتقا سیستم هواده و اقدام دوم در دستور کار قرار گرفتن فیلتراسیون مزارع پرورشی است که آلودگی‌های آب را فیلتر می‌کند.

عباسی اضافه کرد: در حوزه دام و طیور در صدد توسعه سیستم‌های نوین شیردوشی هستیم که بار میکروبی شیر را به حداقل می‌رساند و بهره وری دام را افزایش می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول اتوماسیون صنعتی مرغداری‌ها و ایجاد مکانیزاسیون در کشتارگاه‌های مرغ به ویژه خطوط دو کشتارگاهی از برنامه‌های دیگر مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است.

تدوین سند چشم انداز مکانیزاسیون در کشور

عباسی با اشاره به اینکه ماه گذشته سند چشم انداز مکانیزاسیون تدوین شده است، گفت: این سند تمامی زیر بخش‌ها را پوشش می‌دهد و تا افق ۱۴۱۰ ترسیم شده است.

به گفته وی، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی کشور در ابتدای دولت ۱.۲ اسب بخار بر هکتار بوده که تا پایان امسال این عدد به ۱.۸ بخار بر هکتار می‌رسد. به عبارتی ۵۰ درصد رشد را در این زمینه شاهد هستیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون در کشورهای استرالیا و آمریکا حدود ۲ تا ۲.۵ بخار بر هکتار است، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، می‌توانیم از این کشورها تبعیت کنیم.

عباسی تصریح کرد: ضریب مکانیزاسیون تا سال ۱۴۰۰ به دو اسب بخار بر هکتار می‌رسد و در افق ۱۴۱۰ این عدد به سه اسب بخار بر هکتار خواهد رسید.

وی همچنین از تولید پهپادهای کشاورزی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: ۵۴ مدل پهپاد کشاورزی را برای انجام عملیات سمپاشی، محلول پاشی، گرده افشانی نخیلات و غیره معرفی کردیم که بانک عامل حوزه کشاورزی، همکاری خوبی را در این زمینه با ما داشته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اظهار داشت: این پهپادها تولید داخل، مونتاژ و وارداتی هستند و قیمت هر کدام از آنها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است و گاهی ممکن است قیمت به ۲۰۰ میلیون تومان هم برسد.

وی در پایان از برگزاری نمایشگاه بین المللی کشاورزی ایران از ۲۴ تا ۲۷ دی ماه خبر داد و گفت: در این نمایشگاه بیش از ۲۱۵ شرکت حضور دارند و بیش از هزار و ۵۰۰ کشاورز پیشرو نیز در آن حضور خواهند داشت. ضمن اینکه ۶ کشور خارجی از جمله ترکیه، انگلیس، ایتالیا، آلمان، لهستان و چین نیز در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *