اهم اخبار

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی: رشد ۲ برابری تولید تراکتور در ۴ سال اخیر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ذوالفقاری با بیان اینکه تولید تراکتور به ۲۵ تا ۳۰ هزار عدد در سال رسیده، گفت: وزارت صمت باید از تراکتورسازی حمایت کند تا تولیدات این بخش به سالانه ۵۰ هزار ماشین با کیفیت بالا برسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ کریم ذوالفقاری گفت: اکنون ۶۰۰ هزار دستگاه تراکتور فعال داریم که بیش از ۹۸ درصد آن در سال‌های اخیر پلاک شده است، همچنین حدود ۳۱۲ هزار دستگاه از تراکتورها معادل ۵۱ درصد عمرشان بیش از ۱۳ سال است.

او افزود: سالانه به ۵۲ هزار دستگاه تراکتور جدید نیاز داریم و این در شرایطی است که در تحریم هستیم و ارز مورد نیاز برای واردات را نداریم. در شرایط کنونی فقط یک شرکت تراکتورسازی دولتی به صورت انحصاری سالانه ۹۷ درصد تراکتورهای ایران را تولید می‌کند.

ذوالفقاری ادامه داد: ۹ شرکت دیگر در بخش خصوصی در مجموع سالانه کمتر از ۲ هزار دستگاه تراکتور تولید می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲ هزار دستگاه تولید می‌کرد که این عدد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۰ هزار دستگاه رسید و اکنون به ۲۵ تا ۳۰ هزار تراکتور رسیده است که نشان از تولید خوب و افزایش ۲ برابری تولید در طی چهارسال دارد.

او با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید حمایت‌های لازم از کشاورز را برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز داشته باشد، افزود: وزارت صمت نیز باید حمایت‌های لازم از تراکتورسازی را داشته باشد تا تولیدات این بخش به سالانه ۵۰ هزار ماشین با کیفیت بالا برسد.

ذوالفقاری با بیان اینکه مشکل خاصی در زمینه دنباله بندها نداریم، گفت: بخش قابل توجهی از تولیدات شرکت‌های داخلی به کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و حتی کشورهای آفریقایی صادر می‌شود.

او افزود: اکنون ادوات کشاورزی با هر سطح از فناوری نوین که وارد کشور می‌شود بلافاصله صنعتگران از آن تولید می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در خصوص وضعیت ساخت کمباین در کشور گفت: یک شرکت انحصاری دولتی با ظرفیت ساخت ۸۰۰ دستگاه کمباین و سه شرکت خصوصی با ظرفیت ۲۰۰ دستگاه کمباین داریم که نیاز سالانه کشور به کمباین ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه است .

او با بیان اینکه حداکثر عمر کمباین‌ها ۱۰ سال است، افزود: این امر باعث شده کمباین‌های کهنه را کشاورز به هر طریق استفاده کند در حالی که بعضی کمباین‌ها بیش از ۲۰ سال عمر دارند که باعث افزایش ریزش و افت غلات و خسارت به سیستم می‌شود.

ذوالفقاری گفت: انتظار داریم وزارت صمت نیاز داخلی را تامین کند و ما به عنوان مرکز مکانیزاسیون طلب کننده این ماشین‌ها هستیم.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *