اهم اخبار

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی: ضریب مکانیزاسیون به ۲ اسب بخار در هکتار می‌رسد؛ افزایش ۵۰ درصدی قیمت تراکتور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: ضریب مکانیزاسیون به ۲ اسب بخار در هکتار می‌رسد که این یک رکورد در تاریخ است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ، از روند صعودی توسعه شاخصه‌های مکانیزاسیون خبر داد و گفت: علی رغم تمامی محدودیت‌ها، شاخصه‌های توسعه مکانیزاسیون در سال جهش تولید روند صعودی داشته است.

او افزود: از ابتدای سال، تاکنون بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون به کشاورزان پرداخت شد که با این وجود بیش از ۱۴ هزار دستگاه تراکتور به کشاورزان تحویل شد و مقرر شده است که  تا پایان سال ۸ هزار دستگاه دیگر به کشاورزان تحویل داده شود.

عباسی با بیان اینکه امسال بیش از ۲۲ هزار دستگاه تراکتور تحویل کشاورزان شده است، گفت: تامین تراکتور ۴۵ تا ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، همچنین ۳۴۰ دستگاه کمباین برداشت غلات به کشاورزان تحویل داده شد و قرار است تا مرداد سال آینده ۸۰۰ دستگاه کمباین غلات در اختیار کشاورزان قرار گیرد که این امر نشان از روند تامین ماشین در بخش مکانیزاسیون است.

این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم محدودیت‌ها، مردم به دنبال تبدیل پولشان به تراکتور به عنوان کالای سرمایه‌ای هستند و بخشی از این نوسانات بازار به نفع حوزه مکانیزاسیون تمام شده است.

او با اشاره به اینکه جذب تسهیلات خط اعتباری بیش از ۳ برابر رشد داشته است، بیان کرد: سال گذشته در همین موقع یک سوم این میزان تسهیلات را جذب کردیم که بخشی از آن ناشی از افزایش قیمت و ۷۰ تا ۸۰ درصد آن بیش از تقاضای موثر و قطعی بخش کشاورزی است و پیش‌بینی ما این است که ضریب مکانیزاسیون کشاورزی تا پایان سال به عدد ۲ اسب بخار در هکتار برسد و این یک رکورد در تاریخ مکانیزاسیون کشاورزی و نقطه عطفی در حوزه مکانیزاسیون کشور است که ضریب مکانیزاسیون در سال جهش تولید به عدد ۲ اسب بخار در هکتار برسد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور با بیان اینکه در سال جهش تولید توسعه مکانیزاسیون از روند خوبی برخوردار است، گفت: امسال بیشترین سطح کاشت مکانیزه گندم و جو آبی و دیم را تجربه کردیم و بنابر آمار به محدوده فراتر از ۸۵ درصد کشت مکانیزه گندم و جو آبی و دیم رسیدیم.

او با اشاره به اینکه ۱۵ درصد اراضی گندم و جو غیرمکانیزه کشت می‌شود، گفت: با توجه به آنکه بخش عمده اراضی مکانیزه کشت می‌شود، امیدواریم وضعیت صنعت کشور به سمتی برود که از صنعت ماشین‌های کشاورزی حمایت بیشتری کنند چرا که با مشکلات تامین لاستیک، افزایش قیمت فولاد و افزایش قیمت لاستیک روبه‌رو هستیم، به همین خاطر از وزیر صمت تقاضا داریم تا حوزه ماشین‌های کشاورزی را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی پیگیر مسائل صنعت ماشین‌های کشاورزی در حوزه صنعت است، گفت: اگر این اتفاقات بیفتد، از ثبات بیشتری در حوزه قیمت برخوردار خواهیم شد که با نظارت و دقت کارشناسی و فنی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی، نوسانات قیمت را به حداقل رساندیم که امیدواریم تا پایان سال نوسان خاصی در بخش کشاورزی رخ ندهد.

رئیس مرکز مکانیزاسیون در پایان از افزایش متوسط ۴۵ تا ۵۰ درصدی قیمت تراکتور از ابتدای سال خبر داد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *