اهم اخبار

رئیس هیئت مدیره انجمن افزودنی‌های صنایع غذایی کشور: احداث وزارت بازرگانی با حضور افراد ناآگاه، به تولید کشور لطمه‌ خواهد زد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

پرویز جهانگیری گفت: هیچ برنامه مدونی در خصوص انجام وظیفه دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع وجود ندارد.

دکتر پرویز جهانگیری رئیس هیئت مدیره انجمن افزودنی‌های صنایع غذایی کشور در گفتگو با پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، در خصوص ارزیابی وی از طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنایع گفت: از بدو پیدایش انقلاب تا کنون شاهد ایجاد و تعطیلی وزارت بازرگانی بوده‌ایم که عقلانیتی در این تصمیم‌ها نبوده‌ است.

جهانگیری عنوان کرد: هیچگاه یک بررسی دقیق علمی و فنی در این خصوص صورت نگرفته است و همه چیز در غالب شعارها خلاصه شده است. هیچ برنامه مدونی در خصوص انجام وظیفه این دو وزارتخانه وجود ندارد.

این کارآفرین کشور بیان کرد: زمانی که راحت قادر به خرج کردن و تامین سود بودیم توجه به موجودیت وزارت بازرگانی بیشتر بود. تلاش‌ها بسمت واردات معطوف بود و در نتیجه توجهی به تولید و آینده‌نگری آن نداشتیم. با این توجیه که بهتر است بجای گرانی داخلی پولمان را صرف کالاهای وارداتی ارزانتر بکنیم و به تولید و اثرات آن به عنوان یک ثروت ملی کاملا بی توجه بودیم.

این فعال صنفی در ادامه افزود: در دهه هفتاد شرکت المراعی در عربستان برای تولید محصولات لبنی شکل گرفت؛ در آن روز قیمت در جهان بسیار ارزان بود ولی قیمت تمام شده شیر عربستان به حدود ۴ دلار می‌رسید. در آن روز این کار عربستان را دیوانگی محض می‌دانستند که حتی گاوها را در هوای گرم عربستان زیر دوش نگاه می‌داشتند. امروز شاهدیم که شرکت المراعی نه تنها نیاز کشورش را تامین می‌کند بلکه در منطقه کاملا با تمامی کشورها رقیب می‌باشد و در تمام کشورهای عربی صاحب بازار است. عربستان بازار وارداتش را قطع نکرد ولی با سیاستگذاری عاقلانه، درست و علمی اولین در بازار منطقه شد.

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس استا گفت: هیچ بررسی علمی در این موارد نداریم و مسائل مشابه را بدست افراد بی تجربه می‌سپاریم. برای همین است که یک روز وزارت بازرگانی تاسیس می‌کنیم و یک روز بدون بررسی آن را تعطیل می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با عنایت به موقعیت جغرافیایی کشورمان، داشتن یک وزارت بازرگانی با حضور افراد کاردان و متخصص با حداقل ترانزیت کالا می‌توان به درآمدی بیش از نفت رسید.

رئیس هیئت مدیره انجمن افزودنی‌های صنایع غذایی کشور گفت: می‌توان با ورود گسترده کالاها و فرآوری بخشی از آنها در کشور، هم مشکل بیکاری جوانان مستعد این سرزمین را برطرف کرد و هم ثروت آفرینی و درآمد مستقل از نفت بوجود آورد.

جهانگیری در پایان بیان کرد: در این صورت احداث یک وزارت بازرگانی با حضور متخصصین آگاه و نه صرفا دارای مدرک یقینا به صلاح کشور خواهد بود. در غیر این صورت احداث چنین وزارتخانه‌ای با حضور افراد غیر متخصص و ناآگاه لطمه‌ای به تولیدات کشور خواهد زد. زیرا مافیاهای سو استفاده گر با واردات بی رویه که بارها نیز اتفاق افتاده سبب تعطیلی واحدهای شکل گرفته که ثروت‌های ملی کشور هستند، خواهند گردید.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *