اهم اخبار

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران: بی‌برنامگی‌های دولت برای بخش خصوصی هزینه دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محسن امینی از برخی بی‌برنامگی‌ها در دولت و توقف ۴۰ کشتی حامل ذخایر استراتژیک در حالی که میزان این کالاها در سطح کشور پایین است، انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ هفتمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران برگزار شد. در این همایش، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران توقف طولانی‌مدت کشتی‌‎ها و لزوم پرداخت دموراژهای سنگین بابت این توقف‌ها را ناشی از بی‌برنامگی دولت دانست و تصریح کرد: میزان ذخایر اصلی و استراتژیک در سطح کشور پایین است؛ اما می‌بینیم دو ماه یک کشتی حامل کالای اساسی در بندر امام متوقف مانده و روزانه مشمول دموراژ سنگین می‌شود.   

محسن امینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان این نکته که بخش خصوصی مجبور است تاوان تصمیم‌گیری‌های نادرست دیگران را بپردازد، گفت: چندین ماه است که به دلیل بی‌برنامگی‌ها، ۴۰ کشتی در لنگرگاه بندرامام خمینی متوقف شده‌اند و بابت آن باید روزانه یک میلیون ۶۰۰ هزار دلار خسارت پرداخت شود. اگر برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد هیچ‌یک از این هزینه‌ها نباید پرداخت شود.

او از نامه‌نگاری‌های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با دستگاه‌های متعدد در همین حوزه سخن گفت و ادامه داد: بارها نامه زدیم که بخش خصوصی در مراکز نگهداری سطح کشور، کالا را بدون اینکه خسارتی ببینند، نگه می‌دارد. از طرفی هزینه نگهداری این کالاها پایین است و دولت می‌تواند این کالاها را در بخش‌های ذخیره‌سازی سطح کشور، نگه دارد؛ اما گوش شنوایی وجود ندارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: انتظار بخش خصوصی این است که مشکلات حوزه کشاروزی که ارتباط مستقیم با امنیت غذایی مردم دارد، به موقع حل شوند. تصمیماتی که برای بخش خصوصی گرفته می‌شود، بدون نظرخواهی از آنهاست در حالی که مجریان این تصمیمات، فعالان بخش خصوصی هستند. پس تا زمانی که این رویه‌ها تغییر نکند، مشکل حل نخواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: حضور بخش خصوصی باید جدی گرفته شود و این رویکرد را باید در عمل ببینیم و نه در حد سخن باقی بماند. فعالان اقتصادی ایجاد ارزش‌افزوده و اجتناب از خام‌فروشی در حوزه کشاورزی را هدف خود قرار دادند؛ اما این هدف زمانی محقق می‌شود که اعتماد لازم به بخش خصوصی وجود داشته باشد؛ باید ایده‌های بخش خصوصی شنیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق بازرگانی ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *