اهم اخبار

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: خاویار برند ایران است/ ضرورت ارتقای جایگاه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمدجواد عسکری با اشاره به اینکه خاویار برند جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در سال های گذشته جایگاه ایران روند نزولی داشته که باید تقویت شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، محمدجواد عسکری پیش از ظهر جمعه در حاشیه بازدید از مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر با تاکید بر اینکه تولید خاویار می‌تواند جایگزین فروش نفت خام شود، افزود: بکارگیری ظرفیت‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران به ویژه دریای خزر در موضوع شیلات می‌تواند کشور را از اتکا به درآمدهای نفتی بی‌نیاز کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی موجود در زمینه پرورش ماهی خاویار، گفت: ایران در تولید گوشت یا خاویار در گذشته از جایگاه نسبتاً خوبی برخوردار بوده که به دلیل سیاست‌های نادرست و دستیابی به منافع کوتاه مدت نیز سهم کشور از تجارت جهانی مورد انتظار در این زمینه کاهش یافته است.

عسکری با بیان اینکه توسعه هدفمند در این زمینه نیازمند یک نقشه راه است، ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در چرخه تولید محصول ایرانی خاویار نیازمند تخصیص اعتبارات لازم در بودجه مصوب سالیانه کشور است تا بتوانیم به اهداف ترسیم شده در تولید و صادرات آن نیز دست پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نقش‌آفرینی مؤسسات تحقیقاتی مرتبط با شیلات کشور، اظهار کرد: پرورش ماهی خاویار یک ظرفیت منحصربه فرد برای ایران است.

وی با بیان اینکه در گذشته ما از بین ۴۵ کشور فعال در تولید این محصول در جایگاه‌های برتر دنیا قرار داشتیم، ادامه داد: در حال حاضر چین و روسیه و ایتالیا و سایر کشورها در این زمینه پیشگام هستند.

عسکری اضافه کرد: پیشرفت ایران روند نزولی و حتی انقراض این گونه را دارد که باید دولت در قالب یک برنامه زمان‌بندی و مشخص با تعامل و حمایت مجلس و کمیسیون کشاورزی این موضوع را مدیریت کند.

عسکری با تاکید بر اینکه باید بستر تولید خاویار علاوه بر دریای خزر در تمامی نقاط ایران فراهم شود، افزود: فضاسازی و قرار گرفتن در مسیر تولید انبوه این محصول علاوه بر اشتغالزایی می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران که خاویار برند آن محسوب می‌شود، ارزآوری داشته باشد.

وی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال جاری بایستی سیستم دانش‌بنیان کردن تولید در بدنه مدیریتی کشور حاکم شود که نیازمند اعتبارات لازم و تشویق سرمایه‌گذاری با ارائه بسته‌های پیشنهادی به منظور جذب بودجه و سرمایه لازم است تا به نقطه مطلوبی دست پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه به منظور رونق بخشیدن به حوزه شیلات کشور اگر لازم باشد با رئیس‌جمهور هم مکاتبه می‌کنیم، تصریح کرد: هر چند صید تجاری ماهی خاویار ممنوع بوده اما صید بازسازی ذخایر و تشکیل بانک‌های ژنی به منظور جلوگیری از انقراض و توسعه تولید و تکثیر نیز بسیار حائز اهمیت است تا سهم ۲ درصدی ایران از تجارت جهانی خاویار افزایش پیدا کند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *