اهم اخبار

راهکار ارتقای سرانه مصرف محصولات پروتئینی چیست؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با اصلاح نظام یارانه، سرانه مصرف محصولات پروتئینی کاهش داشته که به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد، این افت تقاضا می‌تواند با تخصیص کالابرگ الکترونیکی جبران شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ با مردمی سازی یارانه ها و آزادسازی نرخ نهاده های دامی، قیمت محصولات پروتئینی با نوساناتی روبرو شد که این موضوع در شرایط فعلی اقتصاد، سرانه مصرف محصولات پروتئینی تحت تاثیر قرار داده است.

براساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، سرانه مصرف مرغ بعد از مردمی سازی یارانه ها ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است که معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد رقم ۵۰ درصد را قبول ندارد و میزان ۳۰ درصد را تایید می کند.

دماوندی نژاد معاون امور تولیدات دامی می گوید: با تخصیص کالابرگ و کارت های الکترونیکی که قرار است برای خرید محصولات پروتئینی اختصاص یابد که این کاهش تقاضا جبران شود.

سال گذشته مرکز آمار سرانه مصرف گوشت قرمز را ۶ کیلوگرم اعلام کرد که بعد از اصلاح نظام یارانه آمار رسمی در خصوص سرانه مصرف نداشتیم، اما مدیرعامل اتحادیه دام سبک اذعان می‌کند که شنیده ها حاکی از آن است که سرانه مصرف به کمتر از این رقم رسیده است. همچنین دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت، سرانه مصرف گوشت را ۳ کیلوگرم در سال اعلام می کند.

بسیاری از مسئولان تشکل ها و اتحادیه های تولیدی براین باورند که استمرار این روند امنیت غذایی و سلامت جامعه را دچار مخاطره می کند و برای برون رفت از این‌ مشکل راهی جز تخصیص کالابرگ‌الکترونیک نیست.

توزیع کالابرگ راهی برای ارتقای سرانه مصرف گوشت

افشین صدردارس مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت:بنابر اعلام مرکز آمار سال گذشته سرانه مصرف گوشت به ۶ تا ۸ کیلو رسیده بود که با اصلاح نظام یارانه شنیده ها حاکی از آن است که سرانه مصرف به کمتر از ۶ کیلوگرم رسیده است.

به گفته او، با افزایش قیمت نهاده از سال ۹۸ و اثر آن بر قیمت تمام شده، قدرت اقتصادی چندانی برای خرید گوشت در بازار وجود ندارد که همین امر منجر به رکود بازار شده است.

صدردادرس می گوید: قیمت کنونی هر کیلو گوشت ۷۳ تا ۷۴ هزار تومان است که براین اساس هر کیلو گوشت با نرخ ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان باید بدست مصرف کننده برسد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: در شرایط کنونی توزیع یارانه نقدی کمکی به تولید نکرده است و در ابتدا قرار بود با اصلاح نظام یارانه کالابرگ محصولات پروتئینی در اختیار خانوار قرار گیرد که با بازگشت یارانه به تولید، سرانه مصرف افزایش یابد چرا که تزریق نقدینگی به جامعه یکی از عوامل بالارفتن تورم است.

با اصلاح نظام یارانه قرار بود کالا برگ الکترونیکی در اختیار خانوار قرار گیرد تا مردم به سمت مصرف محصولات پروتئینی سوق داده شوند تا از این طریق به تولید کمک شود.

سرانه مصرف تخم مرغ به ۱۴ کیلو رسید

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران گفت: روزانه ۳ هزار تا ۳ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ در کشور عرضه می شود که ۸ تا ۹ هزار تن از این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

به گفته او، با اصلاح نظام یارانه تخم مرغ ارزانترین کالای پروتئینی در بازار محسوب می شود، سرانه مصرف تخم مرغ از ۱۱ تا ۱۲ کیلو به ۱۳ تا ۱۴ کیلو رسیده است.

نبی پور می گوید: هم اکنون سرانه مصرف تخم مرغ به ازای هر نفر ۲۴۰ تا ۲۵۰ عدد است که با کشورهای اروپایی قابل قیاس نیست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تخم مرغ تخم گذار تهران گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید خانوار، قیمت یک مرغ کامل ۱۵۰ هزار تومان است که با یک شانه تخم مرغ تفاوت معناداری دارد.

علی رغم آنکه تخم مرغ ارزانترین پروتئین سبد مصرفی خانوار محسوب می شود و قیمت آن با دیگر کالاهای پروتئینی قابل مقایسه نیست، اما سرانه مصرف نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین تر است.

سرانه مصرف مرغ ۲۰ درصد کاهش یافت

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: با اصلاح نظام یارانه و آزادسازی نرخ ارز، سرانه مصرف مرغ کاهش یافته است.

به گفته او، علی رغم آنکه مرغ ارزانترین پروتئین در سبد مصرفی خانوار محسوب می شود، اما با کاهش قدرت خرید برآورد می شود که سرانه ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

یوسف خانی می گوید: گرچه مرغداران خواستار اصلاح و افزایش قیمت هر کیلو مرغ زنده به ۴۵ هزار تومان هستند، اما بعید است که ستاد تنظیم بازار به فاصله ۴ تا ۵ ماه با افزایش قیمت موافقت کند.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: اگر ستاد تنظیم بازار با اصلاح قیمت مرغ موافقت کند، کاهش سرانه مصرف بیش از ۱۵ درصد خواهد بود، هر چند تا پایان سال باید منتظر ماند تا آمار مقایسه ای با قبل از آزادسازی نرخ نهاده ها اعلام شود.

با مردمی سازی یارانه ها و کاهش تقاضا برای خرید مرغ، جوجه ریزی واحدهای مرغداری از ۱۳۰ میلیون به ۹۰ میلیون قطعه کاهش یافته است که استمرار روند کاهش تقاضا، امنیت غذایی و سلامت جامعه را دچار مخاطره می کند، درحالیکه توزیع کالابرگ‌الکترونیکی منجر به افزایش قدرت خرید مردم و پایداری تولید می شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *