اهم اخبار

راهکار دامدار‌ها برای ثبات نرخ لبنیات/ سامانه بازارگاه همچنان منفعل

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی گفت: دولت برای حمایت از دامدار و حفظ سلامت جامعه باید نهاده دامی بیشتری تخصیص دهد تا قیمت تمام شده شیرخام از نرخ کنونی بالاتر نرود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت لبنیات بر سرانه مصرف اظهار کرد: با افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی، این کالا از سبد خانوار حذف می شود.

وی افزود: دولت برای حمایت از دامدار و حفظ سلامت جامعه باید نهاده دامی بیشتری تخصیص دهد تا قیمت تمام شده شیرخام از نرخ کنونی بالاتر نرود.

ظفری ادامه داد: با افزایش قیمت شیرخام به بالای ۶ هزار و ۴۰۰ تومان بدیهی است که سرانه مصرف به کمتر از ۵۰ کیلوگرم  برسد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به اینکه بازار صادراتی یکنواختی نداریم، بیان کرد: دامداران این اطمینان خاطر را پیدا کردند که مازاد شیرخام را پس از تبدیل به شیرخشک و کره صادر کنند، اما غافل از این موضوع هستند که به دلیل نبود بازار صادراتی یکنواخت این احتمال وجود دارد که عراق و پاکستان شیرخشک‌ تولیدی را نخرند که با این وجود شیر روی دست دامدار می ماند.

به گفته وی، با کاهش سرانه مصرف و تغییر ذائقه مردم به عدم مصرف لبنیات، ابتدا دامداران و سپس کارخانه ها و نظام سلامت جامعه متحمل زیان می شود که با این وجود دولت باید هزینه بیشتری را متحمل شود.

طرح سامانه بازارگاه شکست خورده است!

ظفری با بیان اینکه سامانه بازارگاه کارایی ندارد، گفت: با توجه به نارضایتی دامداران از سامانه بازارگاه، این طرح شکست خورده است چرا که دولت به بهانه حمایت از تولید داخل اقدام به واردات نهاده می کند، درحالیکه نهاده مستقیم بدست دامدار نمی رسد و سر از بازار آزاد در می آورد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سرانه مصرف لبنیات در سال ۸۹ به ۱۲۰ کیلوگرم رسیده بود، گفت: افزایش قیمت و بی مهری به این صنعت موجب شد سرانه مصرف به ۵۰ کیلوگرم کاهش یابد که امیدواریم دولت آینده با اتخاذ تمهیداتی اجازه ندهد با سلامت مردم بازی شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به اینکه مصوبه اخیر وزیر جهاد آسیب جدی به صنعت دامپروری وارد می کند، بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید نگاه فرابخشی داشته باشد که امیدواریم با توجه به این موضوع هر چه سریع تر این مصوبه را تغییر دهد،  هر چند به دلیل آنکه این مصوبه بیانگر خروج شیر و کره از سبد مصرفی است، فعلا جلوی آن گرفته شده است.

ظفری در پایان در واکنش به افزایش خودسرانه قیمت شیرخام از سوی دامداران تصریح کرد: با ابلاغ مصوبه اخیر وزیر جهاد کشاورزی، دامداران نرخ شیرخام را خودسرانه افزایش دادند که این موضوع اثر خود را بر بازار لبنیات گذاشت، البته افزایش قیمت شیرخام در حد مصوبه وزیر نبود چرا که در صورت تحقق این موضوع، قیمت محصولات لبنی ۱۰۰ درصد افزایش می یابد که این موضوع اثر خود را بر بازار نهایی می گذارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *