اهم اخبار

راهکار رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز چیست؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بسیاری از دست اندرکاران صنعت دامپروری براین باورند که با توجه به جمعیت دامی کشور، علاوه بر تامین گوشت قرمز مورد نیاز، پتانسیل صادرات هم وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس آمارهای اعلامی مرکز آمار، عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین وزن گوشت قرمز عرضه شده انواع دام های ذبح شده در کشتارگاه های رسمی کشور در مجموع به ۴۶ هزار و ۸۶ تن رسید که سهم گوشت گاو و گوساله از سایر انواع دام بیشتر بوده است‌.

با توجه به جمعیت دامی کشور، پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز در داخل وجود دارد که متاسفانه بعد از اصلاح نظام یارانه به رغم افزایش چندبرابری هزینه های تولید، حمایت های لازم از این صنعت صورت نگرفته است. درحالیکه حمایت های دولت در پرداخت تسهیلات، توزیع نهاده های دامی مدت دار و عرضه گوشت قرمز در قالب کالابرگ می تواند از راهکارهای حمایتی لازم در راستای خودکفایی محسوب  شود.

بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت گوشت قرمز از اوایل بهمن سال قبل با نوساناتی روبرو شد که مسئولان وزارت جهاد با افزایش عرضه دام سبک از اواخر اسفند و اوایل فروردین خبر از آرامش بازار دادند که متاسفانه به رغم ممنوعیت صادرات و استمرار روند واردات، قیمت گوشت قرمز کماکان بالاست که این امر نشان می دهد مشکل التهابات بازار ارتباطی به عرضه ندارد.

بنابر آمار در سنوات گذشته سالانه ۹۰۰ هزارتن تا یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور مصرف می شد که با کاهش سرانه مصرف، این رقم به ۵۱۰ هزارتن رسیده که تولید گوشت گوسفندی و گوساله بیش از نیاز است که با این وجود واردات گوشت تنها به تولید داخل ضربه می زند. 

حال بنابر آمارهای اعلامی و جمعیت دام سبک و سنگین در کشور انتظار می رود که حمایت های لازم از دامداران صورت گیرد تا پایداری تولید و امنیت غذایی در معرض خطر قرار نگیرد.

مشکلی در تامین گوشت نداریم/واردات گوشت راهکار موقت تنظیم بازار

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بنابر آخرین آمار سرانه مصرف گوشت قرمز حدود ۶ کیلوست که با احتساب ۸۵ میلیون جمعیت کشور، ۵۱۰ هزارتن گوشت قرمز در سال مورد نیاز است.

به گفته او، براساس مرکز آمار جمعیت دام سبک در خردادماه ۶۸ میلیون راس اعلام شد که با احتساب ۴۰ درصد کشتار جمعیت دامی و تولید گوشت از این میزان دام کشتار شده، ۵۴۴ هزارتن گوشت گوسفندی از این بخش تولید می شود که با احتساب گوشت گوساله، مشکلی در تامین نداریم.

صدردادرس با بیان اینکه مشکلی در تامین گوشت مورد نیاز نداریم، گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه، قیمت تمام شده تولید افزایش یافت به طوریکه در حد توان اقتصادی مردم نبود، بنابراین لاید راهکارهایی برای حل مشکل اقتصادی مردم بکارگرفته شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک واردات گوشت را از راهکارهای موقت تنظیم بازار اعلام کرد و گفت: در شرایط کنونی واردات تنها برنامه است که با این روش تولید و امنیت پایدار غذایی را از دست خواهیم داد. از این رو دولت نباید تنها متکی به واردات باشد.

او ادامه داد: دولت باید زیرساخت های لازم برای تولید در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ایجاد کند تا افزایش بهره وری تولید در کنار توان اقتصادی مردم اتفاق بیفتد.

صدردادرس با تاکید بر ضرورت تقویت توان اقتصادی دامدار گفت: سیاست های حمایتی همچون دامدار کارت، تخصیص تسهیلات به دامداران، توزیع نهاده مدت دار و اجرای مصوبه تاخیر معوقات دامداران به رفع بحران کنونی کمک می کند. هرچند بانک ها در برابر اجرای مصوبات مقاومت می کنند.

بنابر اعلام مرکز آمار مقایسه عملکرد کشتارگاه های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۲ با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده کاهش ۱۲ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی کشور است که این امر به عواملی همچون کاهش سرانه مصرف و قاچاق دام بستگی دارد.

نیازی به واردات گوشت نداریم/ پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز در کشور وجود دارد

مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه امکان خودکفایی گوشت در داخل وجود دارد، گفت: با توجه به جمعیت دامی کشور علاوه بر توانایی خودکفایی تامین نیاز داخل و بی نیازی از واردات، امکان صادرات گوشت هم به بازارهای هدف وجود دارد.

به گفته او، با توجه به اصلاح نظام یارانه و افزایش ۵ تا ۶ برابری نقدینگی مورد نیاز دامداران انتظار می رود که حمایت های لازم صورت گیرد تا پایداری تولید در معرض خطر نیفتد.

عالی ادامه داد: گرچه قرار بود حمایت هایی تحت عنوان دامدار کارت صورت گیرد، اما متاسفانه پرداخت این تسهیلات تمدید نشد که در نهایت دامداران به سبب کمبود نقدینگی مجبور به کشتار دام شدند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: اگر نهاده دامی مورد نیاز دامداران تامین می شد، آنها به علت کمبود نقدینگی مجبور به کشتار با وزن پایین نبودند. درحالیکه با پرداخت دامدار کارت و تامین نهاده دامی، امکان صادرات هم وجود دارد.

محدودیتی در تولید گوشت قرمز نداریم

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: اکنون واردات گوشت رقیب تولید داخل است که با این وجود شرایط تولید برای تولیدکننده سخت است.

به گفته او، علی رغم افزایش هزینه های تولید، حمایت از دامدار در حد شعار است که متاسفانه دامداران ما خروجی خوبی نسبت به تولید ندارند.

پوریان ادامه داد: با توجه به خشکسالی و گرانی نهاده دامی، حمایت همه جانبه از امر تولید ضروری است، درحالیکه به رغم ممنوعیت صادرات، واردات گسترده در حال انجام است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به آنکه مسئولان اذعان می کنند که صادرات دام منجر به بالارفتن قیمت و هزینه های تولید می شود، بنابراین امیدی به صادرات نیست که با این وجود جای این سوال مطرح است که با توجه به ممنوعیت صادرات و واردات گوشت، علت بالا بودن قیمت چیست؟

به گفته او، با توجه به جمعیت بالای ۱۰۰ میلیونی دام، محدودیتی در تولید گوشت کشور نداریم.

پوریان با بیان اینکه دامداران بعد از جراحی اقتصادی بزرگترین ضربه را متحمل شدند، گفت: با توجه به هزینه های سرسام آور تولید، طرح های حمایتی از دامداران باید ایجاد شود تا علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات وجود دارد.

او نیاز سالانه گوشت قرمز را یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: بنابر جمعیت دامی کشور، پتانسیل تولید یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گوشت در کشور وجود دارد.

علی رغم آنکه بعداز اصلاح نظام یارانه قرار بود حمایت هایی در قالب توزیع نهاده دامی مدت دار، دامدار کارت و صادرات دام مازاد از دامداران صورت گیرد، اما متاسفانه نه تنها توجه چندانی به این صنعت نشد، بلکه با واردات بی رویه چالش هایی برای تولید داخل ایجاد شده است که حال انتظار دامداران از مسئولان آن است که با حمایت همه جانبه از خروج ارز جلوگیری کنند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *