اهم اخبار

راه‌اندازی سامانه یکپارچه رصد توزیع و مصرف کالاهای اساسی / جلوگیری از سواستفاده‌های میلیاردها تومانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

پایش و مدیریت کالاهای اساسی و استراتژیک در سامانه یکپارچه از سواستفاده‌های میلیاردها تومانی جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، سامانه یکپارچه توزیع و مصرف کالاهای اساسی به عنوان یکی از ابزارهای فناورانه در موضوع ‌توزیع , پایش و مدیریت کالاهای اساسی در کشور راه‌اندازی شده است.

پژمان حسینی مدیر این سامانه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره این سامانه و مزیت‌های آن در بهینه‌سازی روند توزیع کالاهای اساسی توضیحاتی را ارائه کرد.

وی گفت:  این سامانه از ۱۴ ماه پیش به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کرده و در این مدت با بزرگ ترین شرکت حمل و ‌نقل و توزیع کننده کالای اساسی کشور قراردادی را منعقد کرده است. سامانه به صورت عملیاتی وارد کار شده و چندین مرحله اجرای آزمایشی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر نگارش چهارم سامانه در حال اجرا است.

سامانه‌ای که روند توزیع کالاهای اساسی را شفاف می‌کند

وی گفت: بزرگ ترین مزیت استفاده از این سامانه قطعا ایجاد شفاف سازی در عرصه توزیع کالاهای اساسی است. مزایای اصلی این سامانه استفاده از تکنولوژی های روز فناوری اطلاعات،‌مبتنی بر سیستم های GIS یا مختصات مکانی , سیستم های مربوط بر IOT یا اینترنت اشیاء , در فرآیند توزیع , ردیابی و رصد  و کلیه زنجیره است. از ابتدا تا انتها با استفاده از تکنولوژی های فناوری اطلاعات مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.

بنابراین با توجه به ‌حجم بالای حمل کالاهای اساسی که در کشور وجود دارد و‌ پخش های مویرگی و ‌چند مرحله ای که پیچیدگی خاصی به این عرصه داده است،‌ بهینه سازی هایی در رنجیره حمل ایجاد شده است.

عوامل موثر بر کاهش قابل توجه تخلفات در توزیع کالاهای اساسی

حسینی افزود: با اجرای بهینه‌سازی توزیع کالاهای اساسی، تخلفات در این حوزه کاهش پیدا می‌کند.

در این سامانه به  سراغ پیچیده ترین قسمت که در حقیقت حوزه آرد بوده و یکی از اصلی ترین  اقلام کالای اساسی و یک کالای استراتژیک به شمار می‌آید، رفته‌ایم.

وی افزود: میزان حجم حمل کالای اساسی در کشور حمل عدد بسیار بالایی است و یک زنجیره روزمره و مداوم در طول سال است, علاوه بر نقش استراتژیک  که کالاهای اساسی در کشور دارند در حقیقت حجم بسیار بالایی رو شامل میشوند و افراد بسیاری در این حوزه مشغول هستند و حوزه های مختلف از تولید کننده و وارد کننده تا ذخیره سازی , توزیع ، رانندگان، شرکت های حمل، شرکت های پخش، و ‌نهایتا خرده فروش و مصرف کننده های نهایی در این زنجیره وجود دارند ,کل این زنجیره را شامل می شود و مسلما ارزشمند است و بهینه سازی در این زنجیره نیز مسلما مزایای بسیار بالایی دارد.

حسینی در توضیح فرآیند به کارگیری سامانه مذکور گفت: سامانه ای که ما طراحی کردیم، سامانه یکپارچه ای است  که امکان ایجاد دسترسی و‌ اعطای دسترسی به نهادهای ذیربط و سازمان های مرتبط ,صاحبان کالا , شرکت های حمل و فروشنده خرد می توانند کالاهای مربوط به خود را رصد کنند , اپلیکیشن های مختلفی بر پایه موبایل طراحی شده که بتوانند به راحتی این شرایط را برای ذی نفعان که می توانند رانندگان , توزیع کنندگان , فروشندگان باشند در نظر گرفته و کلیه این اپلیکیشن ها بر اساس GIS و حساس به مختصات مکانی هستند , این یکی از مهم ترین موضوعات های شفاف سازی است , که باید هر اتفاقی و عملیاتی در این زنجیره در محل تعریف شده باشد و این محل ذخیره سازی خواهد شد ,استفاده از امضای الکترونیک و‌ POSهایی را که در نظر گرفتیم‌ تا فروشندگان بتوانند سفارشات خود را  در این POSها انجام دهند  و مصرف کننده که بتوانند خریدهای خود را در همان دستگاه POS انجام دهند , امکان ارائه فاکتور و  پرداخت الکترونیک و همچنین پرداخت از طریق کیف پول الکترونیکی از دیگر قابلیت های سامانه می باشد.  در حقیقت امروزه  سامانه های نوین بدون استفاده از سیستم های GIS  و ابزارهای  IOT و سیستم های پرداخت الکترونیک نمی توانند فعالیت کنند  و این سامانه هر سه را به صورت کامل پوشش داده و یکپارچه می‌کند.

ورود بزرگترین شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا به سامانه یکپارچه توزیع و مصرف

حسینی گفت: بزرگ ترین شرکت حمل و نقل بین المللی کالا در کشور از این سامانه استفاده می‌کند و  ما توانستیم در حوزه آرد این سامانه رو پیاده سازی و اجرا کنیم.

رصد و پایش ۵۰ هزار میلیارد یارانه تخصیصی در حوزه آرد

حسینی افزود: مهمترین , سخت ترین و پیچیده ترین حوزه کالاهای اساسی کشور حمل آرد است. حدودا ۵۰ هزار میلیارد یارانه در حوزه آرد تخصیص داده می‌شود.  همان طور که می دانید آرد یکی از مهم ترین کالای اساسی ویک کالای استراتژیک است چون قوت قالب کشور رو تشکیل می دهد , بنابراین حساسیت ها و پیچیدگی های خاصی هم دارد و زنجیره پخش چند مرحله ای هم دارد, بنابراین سخت ترین حوزه کار ما بود که ما توانستیم در ابتدای کار آن را با موفقیت به انجام برسانیم.

۱۵ درصد بهینه‌سازی در گام اول

به گفته وی، در مرحله اول به کارگیری این سامانه، در حوزه حمل و توزیع حدود ۱۵ % بهینه سازی صورت گرفته است. به این معنی که با خودرو کمتر میزان آرد بیشتر و با سرعت بیشتر را حمل کنیم.

در مرحله دوم بحث مکان یابی در بخش آمایش سرزمینی که یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید اتفاق بیفتد ,همچنین مکان یابی کسب و کارها یکی از زیر مجموعه های مهم آن خواهد بود , که ما به جهت اجرای سامانه مکان یابی نانوایی های کشور رو انجام دادیم و ارسال سفارشات رو به صورت بهینه با توجه به ترافیک و عوامل دیگه مانند میزان حمل ،زمان تحویل از طریق سامانه و به صورت هوشمند این برنامه ریزی ها و مسیر دهی انجام شده است و از این به بعد هم با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

وی گفت که امکان به‌کارگیری این سامانه برای سایر کالاهای اساسی مانند روغن , برنج و …  و یا نهاده دامی نیز وجود دارد. این سامانه را برای کل کالای اساسی طراحی و توسعه یافته است و به همین دلیل سخت ترین و پیچیده ترین کالا یعنی آرد را در ابتدا ایجاد و راه اندازی کردیم و به همین جهت سایر کالاها به راحتی در این سامانه قابل اجرا هستند.

در حال حاضر در دو ماه گذشته پیشنهادهایی روی کالای شکر و برنج داشتیم که اقدامات اولیه آن انجام شده و به زودی در این حوزه ها نیز سامانه عملیاتی خواهد شد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *