اهم اخبار

راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری گندم و جو در سطح کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ضرورت ایجاد صندوق سرمایه گذاری گندم و جو در کشور احساس می‌شود که در این راستا تدابیری اندیشیدیم.[/heading]

 

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کشاورز در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه تکنولوژی کشاورزی که از ۱۱ تا ۱۴ بهمن در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عرضه کنندگان بذر باید به سرعت به دنبال انتقال تکنولوژی و همچنین نزدیک شدن به کشاورزان باشند.

وی بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای موضوع ارتقای کیفیت کود اعم از کودهای دولتی، وارداتی و ساخت داخل، آیین نامه ثبت کود را عملیاتی کرده که از زمان ابلاغ این آیین نامه به تولیدکنندگان و واردکنندگان، سه هزار و ۲۰۰ برند کود در بخش کشاورزی شناسایی شده که از این تعداد تاکنون یک هزار و ۸۰۰ برند به ثبت رسیده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: با ارزیابی کودهای استفاده شده در سال های ۹۳ و ۹۴ مشخص شد که کیفیت کودهای عرضه شده در سال ۹۴ قابل مقایسه با سال های ۹۲ و ۹۳ نیست و بهبود کیفی قابل توجهی را در این زمینه شاهد بوده ایم.

وی گفت: به علت کیفیت پایین کودهای به کار رفته در سال های ۹۱ و ۹۲، کشاورزان نسبت به استفاده از این کودها بی‌اعتماد شدند که این امر به کاهش مصرف کود در کشاورزی تا نیمه اول سال ۹۳ منجر شد و کاهش میزان محصولات و بروز خسارت در بخش کشاورزی را در پی داشت.

کشاورز تصریح کرد: مصرف کود می‌تواند میزان تولید محصول در واحد سطح را تا ۵۵ درصد افزایش دهد و کشاورزان می‌توانند علاوه بر کودهای شیمیایی، انواع کودهای زیستی، آلی، میکرو و کودهای کامل را مورد استفاده قرار دهند که در حال حاضر و با توجه به شناسایی سه هزار و ۲۰۰ برند کود در کشور، این امر به خوبی امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: کشاورزان با اتکا بر برندهای ثبت شده و موجودی قابل توجه کود در انبارهای کشور، بدون هیچ نگرانی می توانند مصرف کود خود را به میزان قبل بازگردانند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از بهمن سال ۹۳ تاکنون، موجودی کود انبارها به هیچ وجه به کمتر از ۷۵۰ هزار تن نرسیده است در حالی که در سال های گذشته چنین موجودی مناسبی در اختیار نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه امکان ترویج سه هزار و ۲۰۰ برند مذکور از هیچ دستگاه و سازمانی بر نمی‌آید و صاحبان عرضه کالا باید دانش و کاربرد مصرف کود را به کشاورزان منتقل کنند، تأکید کرد: کاربرد نهاده‌ها در کشاورزی امروز، نیازمند تکنولوژی است. علاوه بر آن بسیاری از مسایل و دغدغه‌ها مانند خشکی، سرما، کیفیت دانه، میوه یا علوفه و نیز میزان تغذیه محصول، با کاربرد کود مناسب به شکل معجزه آسایی قابل حل است.

کشاورز، کاربرد آفت کش ها در کشاورزی ایران از نظر کارآمدی، اصول محیط زیستی و میزان باقی مانده سموم وضعیت مناسبی ندارد و سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که این روند را به سرعت تغییر دهد تا سموم کم خطر، مؤثر، دوستدار محیط زیست و متنوع ترویج داده شود.

وی با تأکید بر اینکه کشور هم اکنون در مرحله تازه ای از روابط اقتصادی قرار دارد، گفت: تمرکز ما بر مشورت با بخش خصوصی است.

کشاورز، با بیان اینکه در شرایط پساتحریم، زمینه برای بهبود وضعیت کشاورزی فراهم شده است، تصریح کرد: ما در انتظار اتفاقات بزرگ و همچنین شرکای جدید و سرمایه‌گذاران خارجی برای بخش کشاورزی هستیم و ضرورت اتکا بر تولید داخل اقتضا می‌کند که تحولات جدید را با مدیریت سرمایه به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بذر اتفاقات مثبتی در کشور رخ داده است، بیان کرد: به عنوان نمونه در خصوص بذر گندم، تغییرات خوبی در حال انجام است و رقابت کمی و کیفی مناسبی شکل گرفته است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: شرکت‌های تولیدکننده بذر باید آماده سرمایه‌گذاری با شرکای خارجی باشند.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *