اهم اخبار

کمبود نقدینگی عامل ورود دلالان به بازار زعفران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران کمبود نقدینگی برای تولید‌کنندگان و تاجران زعفران را یکی از عوامل اصلی ورود دلالان به بازار این محصول دانست و گفت: نوسانات و بالا‌بودن قیمت زعفران تهدیدی برای تولید و بازار آن است.[/heading]

 

علی شریعتی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی امسال حدود ۳۱۰ تن زعفران تولید شده که رکورد جدیدی در تولید این محصول به شمار می‌رود و رنج قیمتی آن نیز از کیلویی شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان متفاوت است.

http://www.foodpress.ir/hndlr/postPicture.ashx?ID=2d369ed13fda432dbe9b5060a469e71f

وی افزود: کمبود نقدینگی یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر تولید‌کنندگان و تاجران زعفران شده و عاملی برای ورود دلالان به بازار این محصول ارزآور است و نوسانات قیمتی در بازار زعفران را رقم می‌زند.

رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ادامه داد: بالابودن و نوسانات قیمت می‌تواند در کوتاه‌مدت باعث بهم خوردن برنامه‌ریزی تاجران زعفران می‌شود و بالابودن قیمت نیز در بلندمدت سبب می‌شود تا اعتماد زعفران ایرانی در بازار داخلی و خارجی از بین برود.

شریعتی مقدم تاکید کرد: باید قیمت زعفران را در دامنه کیلویی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو معادل پنج تا شش میلیون تومان کنترل و تنظیم کرد، چرا که این قیمت منطقی می‌تواند تعادل را به بازار زعفران بازگرداند، اما اگر به فکر منافع کوتاه‌مدت باشیم کشورهای دیگر با نوسانات و بالابودن قیمت زعفران ایرانی فرصت پیدا می‌کنند تا به تولید این محصول روی بیاورند و همان بلایی بر سرایران می‌آید که زمانی اسپانیا را از گردونه تولید زعفران خارج کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر چین به تولید گلخانه‌ای زعفران روی آورد و در افغانستان، کشورهای آفریقایی و حتی آمریکا جنوبی تولید زعفران آغاز شد و اگر غافل شویم آنها می‌توانند جای ایران را در تولید زعفران بگیرند.

رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران همچنین در خصوص قیمت رو به افزایش زعفران اظهار کرد: اگر به دنبال بازارسازی و بازاریابی زعفران باشیم، قیمت حدود هفت میلیون تومانی زعفران در کنار افزایش تولید می‌تواند فرصتی برای این محصول باشد اما اگر تولید و بازار زعفران بدون برنامه‌ریزی باشد مسلما این تهدید آینده زعفران را به خطر می‌اندازد.

شریعتی مقدم اعلام کرد: کشورهای اروپایی مانند اسپانیا به خریداران زعفران ایرانی تسهیلات دو تا سه درصدی می‌دهند در حالی که تاجران ایرانی برای صادرات زعفران تسهیلات ۳۰ درصدی دریافت می‌کنند. این عامل سبب می‌شود تا نتوانیم در بازار‌های جهانی به رقابت بپردازیم و این محصول را آنطور که باید معرفی کنیم.

وی با تاکید بر این‌که باید شرایط حاکم بر بازار جهانی زعفران را در ایران ایجاد کنیم، گفت: سالانه ۱۳۰ تا ۱۵۰ تن زعفران صادر می‌شود که طی ۱۰ ماهه نخست امسال حدود ۱۱۵ تن زعفران صادر شده است و البته نوسانات قیمت در برخی مقاطع باعث کاهش یا توقف صادرات این محصول شده است.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *