اهم اخبار

راه توسعه صادرات غیرنفتی از صنایع تبدیلی می گذرد/ یادداشتی از مرتضی سلطانی- مشاور وزیر در توسعه صادرات غیرنفتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محدودیت منابع طبیعی نگرانی است که بشر در طول تاریخ داشته است، و در این میان، کشورهای جهان سوم به واسطه کسب درآمد از فروش مواد خام، بیش از هر کشوری در معرض خطر قرار دارند.

سرزمین ما ایران نیز سالهاست از اقتصاد تک بعدی رنج می برد، اقتصادی که نفسهای تولیدکنندگان و صنعتگران را به شماره می اندازد، اما راه برون رفت از چنین وضعیتی چیست؟

میدان دادن به بخش خصوصی در عرصه صنایع تبدیلی را به جرأت می توان بهترین راه برون رفت از شرایط اقتصادی فعلی کشور برشمرد.

در شرایطی که دامدار، باغدار و کشاورز ایرانی سالانه به واسطه دلالی ها و چرخه نامناسب توزیع متضرر می شوند، بهترین راهکار، استفاده از محصولات مازاد آنها در صنایع تبدیلی با امتیاز تولید محصولات با ارزش افزوده بالاست.

جدای از شکل گیری صنایع تبدیلی در جوار مناطق مستعد باغداری، کشاورزی و دامپروری، برخی صنایع تبدیلی نیز می تواند برپایه مواد اولیه وارداتی شکل گیرد که از این طریق به واسطه ارزش افزوده ای که ایجاد می شود بازارهای منطقه ودنیا را هدف قرار دهد.

در میان چنین صنایع تبدیلی «پالایشگاه غلات» ازجمله صنایعی است که ایران مزیت احداث آن را به طور کامل داراست؛ قرارگیری در جوار کشورهایی که تولیدکنندگان قدرتمند غلات محسوب می شوند و دسترسی به شیوه های حمل و نقل متنوع در مقابل ویژگی محصور در خشکی بودن این کشورها جملگی امتیازاتی است که تولید و اقتصاد ایران می تواند بیشترین بهره برداری را از آن داشته باشد.

دنیا امروز صرفاً به دنبال تولید، به هر قیمتی نیست و تولیدی را در دستور کار قرار می دهد که بیشترین بهره برداری را بتواند از آن داشته باشد، بنابراین ایران اگرچه از محدودیت آب رنج می برد و هنوز کشاورزیش به روشهای نوین آبیاری تجهیز نشده است اما در همسایگی بزرگترین تولید کنندگان غلات قرار گرفته است، کشورهایی که در صورت درخواست ما می توانند تأمین کننده غلات مورد نیاز صنایع تبدیلی چون پالایشگاه های غلات باشند.

فرآوری غلات و بهره بردن از ارزش افزوده ای که این صنعت می تواند راهی اقتصاد سرزمینمان کند با عدد و رقم و ارائه آمار حیرت کننده قابل توصیف نیست، استمرار تولید و عدم وابستگی آن به تصمیمات سیاسی دنیا شاید مهمترین ویژگی است که این صنعت تبدیلی می تواند براساس آن پیشتازی کند.

به لطف خدا و همت و تلاش جوانان این سرزمین نخستین پالایشگاه غلات کشور در نزدیکی پایتخت با حضور رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران رسماً کار خود را آغاز کرده است، این صنعت تبدیلی شکل گرفته، می تواند به عنوان یک الگو برای تولیدکنندگان ایران زمین مطرح گردد.

احداث پالایشگاه بر پایه غلات اگرچه به عنوان مگا پروژه ای ملی مطرح بود ولی بهره برداری از آن آغاز راه تحولی در نگاه به عرصه تولید و اقتصاد است؛ نگاهی که در آن صنایع تبدیلی به بازیگراصلی اقتصاد ایران تبدیل می شود.

صنایع تبدیلی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، قدرت ارزآوری قابل توجهی نیز دارد، با این تفاسیر بدون شک راه توسعه صادرات غیرنفتی از صنایع تبدیلی می گذرد.

 

مرتضی سلطانی

مشاور وزیر صنعت در توسعه صادرات غیرنفتی

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *