اهم اخبار

رشد ۱۱٫۵ دلاری قیمت جهانی گندم در یک روز/ دو دلیل رشد قیمت کالاهای اساسی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در آخرین روز کاری بازارهای جهانی، محصولات اساسی رکورد های جدید افزایش قیمت را رقم زدند، گندم ۱۱٫۵ دلار در یک روز افزایش داشت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس، در آخرین روز کاری بازارهای جهانی قیمت انواع محصولات اساسی رکورد های جدید  افزایش را رقم زدند، به طوری که قیمت گندم تنها در یک روز ۱۱٫۵ دلار رشد کرد وهر بوشل از این محصول به قیمت ۷۶۳ دلار و ۲۵ سنت معامله شد.

دیگر محصولات اساسی هم رشد قابل ملاحظه ای داشتند به طوری که قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود رشد ۳٫۷۵ دلاری داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۶۲۰ دلار و ۵۰ سنت به فروش رفت.

دانه های روغنی هم از این افزایس قیمت ها عقب نماندند سویای روغنی ۹٫۲۵ دلار افزایش قیمت داشت و سویای خوراکی هم رشد ۶٫۸ دلاری را تجربه کرد،‌اما گیاه روغنی کانولا کاهش ۸٫۲ دلاری داشت.

اهیمت کالاهای اسای در تامین امنیت غذایی در جهان بسیار مهم است و وزن زیادی را در سبد خانوارها دارد به این دلیل هر گونه نوسان قمیت تاثیر زیادی در خروج ارز از کشور و معیشت زندگی خانوارها دارد.

ایران در تولید گندم با وجود خودکفایی که در سالهای گذشته داشت اما امسال نزدیک به ۸ میلیون تن واردات داشتیم.

در تولید دانه های روغنی هم ۹۰ درصد وابسته به واردات هستیم و ۷۰ درصد نهاده های دامی کشور را از طریق واردات تامین می کنیم.

دلایل رشد قیمت کالاهای اساسی

افزایش قیمت کالاهای اساسی در یکسال اخیر پس از شیوع بیماری کرونا شتاب بیشتری گرفته است.

دو دلیل عمده در این افزایش قیمت تاثیر داشته نخست اینکه با  شیوع این بیماری کشورها دستورالعمل های صادرات و واردات خود را سختگیرانه کردند و مبادلات کالاهای اساسی با مشکلاتی مواجه شد.

دوم؛ کشورهای عمدتا صادرکننده، تامین نیاز اصلی کشورهای خود را در اولویت قراردادند و به دنبال آن صادرات را محدود یا متوقف کردند.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *