اهم اخبار

رشد ۵٫۷ برابری درآمد چایکاران از محل تحویل برگ سبز چای

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: در حمایت دولت از چایکاران، میانگین قیمت دریافتی آنها از هر کیلوگرم چای تحویلی به کارخانه‌ها از ۳۴۲۸ ریال در سال ۱۳۸۹ به ۱۹۵۴۲ ریال در سال ۹۷ رسید که حدود ۵,۷ برابر رشد دارد.

 

به گزارش ایرنا از سازمان برنامه و بودجه کشور، یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی دولت برای حمایت از تولید داخلی، خرید تضمینی برگ سبز چای است که در سال های اخیر تلاش شده علاوه بر رشد مناسب قیمت خرید تضمینی، با تقویت اعتبارات مربوط در قوانین بودجه سالانه، پرداخت مطالبات چایکاران در اسرع وقت صورت پذیرد.
براین اساس میزان یارانه پرداختی دولت (با احتساب هزینه‌های تبعی) نیز در دوره یادشده از ۲۹۰ میلیارد ریال به ۱۳۴۳ میلیارد ریال یعنی حدود ۴٫۶ برابر افزایش یافته است.
البته با توجه به نوسان تولید برگ سبز چای که به طور عمده ناشی از شرایط آب و هوایی است میزان یارانه پرداختی دولت متناسب با میزان برگ چای تحویلی نوسان داشته و در سال ۱۳۹۵ با توجه به خرید تضمینی ۱۳۹ هزار تن برگ سبز چای برابر ۱۵۱۴ میلیارد ریال بوده است.
همچنین برای استقرار زنجیره ارزش مطلوب و هماهنگی سیاست‌های اجرایی در حوزه تولید برگ سبز، فراوری و بسته‌بندی، بازاریابی و مصرف چای کشور، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور با مشارکت چایکاران، کارخانه‌های چای، تجار و دولت حداکثر ۴۹ درصد سهام ایجاد شده که اکنون تعداد ۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر چایکار و ۷۰ کارخانه چای عضو صندوق یادشده با سرمایه ۵۶۰ میلیارد ریال بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده تعداد سهامداران چایکار به ۶۰ هزار نفر و صنایع مربوط به ۱۵۰ کارخانه برسد.
مهمترین اقدامات این صندوق در سال‌های گذشته در راستای تامین مالی و حمایت از این بخش شامل پرداخت تسهیلات یارانه‌ای برای اجرای عملیات زراعی باغات چای، نوسازی و خرید ماشین‌آلات کارخانه‌های چای، کمک به ارتباط مطلوب و تامین منافع حلقه‌های زنجیره چای و فراهم کردن نقدینگی برای تسریع در پرداخت بهای برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران بوده است.
در لایحه بودجه سال۹۸، تمهیداتی اتخاذ شد تا اعتبارات مربوط به یارانه نهاده‌های کشاورزی و عوامل تولید، خرید تضمینی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی به صورت یکپارچه و در قالب یک ردیف متمرکز تجمیع شود.
از این رو ظرفیت مطمئن‌تری برای تامین اعتبار خرید تضمینی چای از چایکاران در قالب ردیفی به اعتبار ۷۵۰۰ میلیارد ریال فراهم شده است؛ پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای سهم یارانه دولت بابت خرید تضمینی برگ سبز در سال زراعی پیش رو حدود ۱۵۰ میلیارد ریال است.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها در سال ۹۷ حدود ۲۵ هزار و ۳۶۶ تن چای خشک از برگ سبز تولید داخل استحصال و به دلیل کیفیت بالا بخش عمده آن به مصرف بازار داخلی و بخشی به بازارهای صادراتی عرضه شده است.
اکنون نیاز چای کشور بیش از ۱۰۵ هزار تن است که نزدیک ۲۵ هزار تن آن از محل تولید داخل و بیش از ۷۵ هزار تن آن از محل واردات تامین می شود.
برای امسال، نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک از چایکاران گیلان و مازندران ۲۷ هزار و ۲۹۲ ریال و هر کیلوگرم چای درجه دو ۱۵ هزار و ۲۸۳ ریال تعیین شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *