اهم اخبار

روزانه ۳‌هزار تن سیب درختی از آذربایجان‌غربی صادر می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طبق توافق اوراسیایی، روزانه سه‌هزار تن سیب از این استان به کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، روسیه و برخی از دیگر کشورهای همسایه صادر می‌شود.

رسول جلیلی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بازار سیب درختی آذربایجان غربی هم‌اکنون مطلوب است و محصول سیب درختی استان از مرز آستارا توسط تاجران آذربایجانی به روسیه منتقل می‌شود.

وی با اشاره به قیمت هفت‌هزار و ۵۰۰ تومانی سیب درجه یک استان در بازار داخلی بیان کرد: روزانه ۳۰ تریلی ۲۰ تنی سیب درختی به سمت روسیه ارسال و با قیمت مناسب‌تر در بازار آن کشور عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاجران جمهوری آذربایجان در سردخانه‌های ارومیه مستقر شده و در حال رایزنی برای خرید سیب درختی هستند، اضافه کرد: این افراد در روستای بالو سیب‌های استان را برای صادرات به روسیه بررسی می‌کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: خرید فله‌ای سیب درختی استان توسط عراق، افغانستان و پاکستان نیز در حال انجام است.

جلیلی اضافه کرد: باغداران آذربایجان‌غربی امسال یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب درختی با هدف عرضه در بازارهای داخلی و خارجی تولید کرده‌اند که از این میزان، حدود ۳۵۰ هزار تن به مصرف صنایع تبدیلی رسیده و ۵۰ هزار تن به صورت تازه‌خوری مصرف شده‌است.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی جایگاه اول تولید سیب درختی کشور را به خود اختصاص داده‌است، ادامه داد: امسال در حدود ۷۰۰ هزار تن از محصول تولیدی در سردخانه‌های استان ذخیره‌ شده که به‌تدریج برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

وی اضافه کرد: موانع تعرفه‌ای در برخی از بازارهای هدف، مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، نبود یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی به‌‍موقع و در حد کفایت و تجهیز ناوگان حمل و نقل به کامیون‌های یخچال دار از مهمترین چالش‌های پیش رو در جهت توسعه صادرات محصول سیب درختی استان است.

وی آشنا نبودن تولیدکنندگان با سلیقه بازارهای هدف، استفاده از روش های غیر استاندارد برای جمع آوری سیب صنعتی، هزینه بالای تولید، تغییرات اقلیمی، سرمازدگی و استقبال نکردن تولیدکنندگان از ارقام جدید پایه‌های رویشی و کمبود اعتبار مالی برای اصلاح و نوسازی باغ ها را نیز از دیگر چالش‌های بخش تولید سیب درختی بیان کرد و گفت: برای عملکرد بهتر در سال‌های آینده باید این چالش‌ها رفع شود.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که به صورت دیم و آبی کشت می‌شوند؛ ۲۳۰ هزار بهره بردار در این استان فعالیت کشاورزی دارند و سالانه ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید و روانه بازار می‌شود.

از این میزان بیش از یک میلیون تن، سیب درختی است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *