اهم اخبار

روسیه در حال ساخت سیلوهای بزرگ برای افزایش صادرات به ایران است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران با بیان اینکه کشور روسیه در حال ساخت سیلوهای بزرگ برای صادرات گسترده محصولات خود به کشور ما است، اظهار کرد: وقتی نگاه ما در زمان خشکسالی به کشورهای همسایه برای تامین کالای اساسی باشد، آن‌ها ما را فرصتی برای سود می‌بینند، در حالی که می‌توان با کشت فراسرزمینی در همان کشورها شرایط برد-برد را فراهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ علی رضوانی‌زاده با تاکید بر اینکه تا امروز در بحث تامین امنیت غذایی و دیپلماسی اقتصاد کشاورزی اشتباهات بزرگی داشته‌ایم، اظهار کرد: اشتباهات در این زمینه در شرایطی که دچار خشکسالی کم سابقه هستیم ادامه دارد و ما را در شرایط سخت قرار دارد که نتایج منفی آن می‌تواند طولانی مدت باشد. 

وی افزود: مسئولان به کشورهای همسایه سفر می‌کنند و می‌خواهند که در تامین محصولات کشاورزی در شرایط خشکسالی ما را یاری کنند، داشتن این نگاه به کشورهای همسایه در حالی است که می‌توان از ظرفیت کشت فراسرزمینی در همان کشورها استفاده کرد.

رضوانی‌زاده با اشاره به سفر اخیر وزیر جهادکشاورزی به روسیه، آنچه در جلسه وزاری ایران و روسیه گذشته را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این سفر بدون برنامه بود و هیچ دستاوردی برای کشور ما نداشته و تنها زمینه برای حضور بیشتر و ارزان‌تر روسیه در بازار محصولات کشاورزی ایران فراهم کرد و به آن‌ها دست بالا داد.

به گفته وی؛ کشور روسیه در حال ساخت سیلوهای بزرگ برای گسترش صادرات محصولات خود به کشور ما است.

رضوانی‌زاده تصریح کرد: روسیه برای حضور بیشتر در بازار محصولات کشاورزی خود را در حالی آماده می‌کند که یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌های کشت فراسرزمینی برای کشور ما محسوب می‌شود.

وی از ویژگی‌های که یک کشور را مناسب کشت فراسرزمینی می‌کند را وسعت خاک، سهولت در دسترسی و روابط سیاسی نزدیک بر شمرد که کشور روسیه از همه‌ی این ویژگی‌ها برخوردار است.

رضوانی‌زاده معتقد است؛ به رغم تمامی امتیازهای کشور روسیه برای ایران در کشت فراسرزمینی محدود شدن به این کشور نیز اشتباه راهبردی است.

وی محدود شدن به چند کشور برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز با استفاده از کشت فراسرزمینی را نیز اشتباه دیگر مسئولان مربوطه در دیپلماسی اقتصاد کشاورزی دانست و افزود: کشورهای زیادی هستند که می‌توانند در تامین محصولات کشاورزی در شرایط خشکسالی مورد توجه قرار گیرند، اما نبود نگاه تخصصی و دانش کافی موجب شده مسئولان محدودیت ایجاد کنند.

وی از جمله کشورهای که ویژ‌های مناسب برای کشت فراسرزمینی برای کشور ما دارند را کشور روسیه، اوکراین، قزاقستان، برزیل، ونزوئلا، گرجستان و ارمنستان برشمرد.

رضوانی‌زاده یادآور شد: هر کدام از این کشورها می‌توانند یک یا چند محصول کشاورزی کشور را تامین کنند، اما انتخاب اینکه در کدام کشور چه محصولی کاشته یا چه فعالیت تولیدی کشاورزی انجام شود تا منافع ما را در بهترین وضعیت فراهم کند، نیاز به مطالعه و تخصص دارد که اکنون در مسئولان دیده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: به طور مثال اخیرا یکی از مسئولین دولتی عنوان کرده است که کشت فراسرزمینی برای تامین علوفه مورد نیاز دامداران در گرجستان و ارمنستان در حال عملیاتی شدن است، اما از نظر کارشناسی تامین علوفه گرجستان مناسب نیست و این کشور تنها برای پرورش دام خوب است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *