اهم اخبار

روند تولید و مصرف آبزیان در سال های اخیر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تولید جهانی آبزیان در پنج دهه اخیر از رشد جمعیت جهانی بیشتر شده و میانگین رشد آن برای سالهای ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۳ به ۳٫۲ رسیده است.

تولید جهانی آبزیان برای مصرف انسانی در پنج دهه اخیر از رشد جمعیت جهانی پیشی گرفته و میانگین رشد آن برای سالهای ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۳ به ۳٫۲ رسیده است که دو برابر نرخ رشد جمعیت جهانی است و در نتیجه مصرف سرانه آبزیان رشد چشمگیری داشته است.

مصرف سرانه جهان ۲۰۱۴؛ FAO

روند تولید و مصرف آبزیان در سال های اخیر + جدول

مصرف سرانه آبزیان در جهان از میانگین ۹٫۹ کیلوگرم در دهه ۱۹۶۰ به ۱۴٫۴ کیلوگرم در دهه ۱۹۹۰ رسید و این رقم برای سال ۲۰۱۳ برابر با ۱۹٫۷ کیلوگرم برآورد می شود و این در حالی است که گزارشات حاکی از افزایش این مقدار برای سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به بالای ۲۰ کیلوگرم خواهد بود.

هم زمان با افزایش تولید، سایر حلقه های زنجیره تولید نیز توسعه چشمگیری داشته که منجر به کاهش مقدار ضایعات، بهبود بهره برداری از آبزیان، بهبود کانالهای توزیع، سادگی و فراوانی در دسترس قرار گرفتن آبزیان برای همه مردم، افزایش درآمد و فراگیر شدن مصرف در سطح شهرها شده است.

هرچند مصرف آبزیان در کشورهای توسعه یافته رشد چشمگیری داشته است (۵٫۲ کیلوگرم در سال ۱۹۶۱ به بیش از ۱۸٫۸ کیلوگرم در سال ۲۰۱۳) ولی در کشورهای کمتر توسعه یافته کماکان مصرف پایین آبزیان هشدار دهنده است (از ۳٫۵ به ۷٫۶ کیلوگرم ).

در کشورهای صنعتی میانگین مصرف سرانه آبزیان ۲۶٫۸ کیلوگرم است که نشانگر درخواست روز افزون برای آبزیان است و این در حالی است که تولید در این کشورها تقریبا ثابت بوده و بیشتر از واردات تامین می شود.

این افزایش مصرف آبزیان، رژیم غذایی مردم جهان را در بهره گیری از تنوع غذایی تحت تاثیر قرار داده است.
در سال ۲۰۱۳ سهم آبزیان در مصرف پروتیین حیوانی مردم جهان بیش از ۱۷% بوده و سهم ان در کل پروتیین مصرفی ۶٫۷% گزارش شده است.

علاوه برآن، ماهی برای بیش از ۳٫۱ میلیارد انسان، با میانگین مصرف سرانه ۲۰ کیلوگرم، خوراک بسیار ارزشمند و دلپذیری است و با مصرف اندک ماهی به ویژه در کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته که پایه پروتئین آنان بیشتر گیاهی است، می تواند نقش چشمگیری در سلامت آنان و امنیت غذایی این جوامع داشته باشد.

تولید آبزیان از منابع طبیعی و با روش صید در سال ۲۰۱۴ به رقم ۹۳٫۴ میلیون تن رسید که مقدار ۸۱٫۵ میلیون تن از دریاها و مقدار ۱۱٫۹ میلیون تن از آبهای داخلی برداشت شده است.
روند تولید و مصرف آبزیان در جهان؛ FAO

روند تولید و مصرف آبزیان در سال های اخیر + جدول

تولید از منابع طبیعی در جهان

تولید آبزیان از دریاها و منابع طبیعی در سال ۲۰۱۴ به ۸٫۵ میلیون تن رسید که از سالهای گذشته کمی بیشتر بود.
در صید از منابع دریایی، چین بیشترین برداشت را داشته و به دنبال آن کشورهای اندونزی، ایالات متحده آمریکا و روسیه دارای بیشترین سهم از دریا بوده اند.

از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۸ صید هر ساله شاهد افزایش بود و در این سال به بیش از ۷۸ میلیون تن رسید.

صید از سال ۱۹۸۸ روند کاهشی پیدا کرد و برای سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ تقریبا ثابت بود. در سال ۲۰۱۰ افزایش صید آغاز شد و در سال ۲۰۱۴ به بالاترین مقدار خود یعنی ۸۱٫۵ میلیون تن رسید.

در سال ۲۰۱۴ از میان ۲۵ کشور صاحب نام در صید آبزیان، کشورهای چین، اندونزی و میانمار در آسیا، نروژ در اروپا و شیلی، پرو در امریکای جنوبی بیشترین برداشت را از منابع طبیعی داشتند.

در سال ۲۰۱۴ صید جهانی از منابع طبیعی آبهای داخلی به ۱۱٫۹ میلیون تن رسید که نشانگر ۳۷% افزایش در دهه گذشته است. ۱۶ کشور در سال بیش از ۲۰۰ هزار تن صید از منابع آبهای داخلی دارند که در مجموع ۸۰% تولید را به خود اختصاص داده اند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *