اهم اخبار

رونق نسبی بازار برنج در مازندران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بازار عرضه و تقاضای برنج در شالیکوبی‌های مازندران با اندکی افزایش قیمت ، رونق ملایمی به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا ، قیمت انواع برنج کشت مازندران که از زمان پایان برداشت کشت اول تا کنون به صورت نسبی در واحدهای شالیکوبی استان ثابت مانده بود ، طی هفته جاری  به رغم انتشار خبر ترخیص برنج های خارجی از گمرگ ، افزایش داشته است به گونه ای که قیمت برنج طارم محلی به عنوان کشت قالب در این خطه شمال کشور در هر کیلو گرم چهار تا پنج هزار تومان بیشتر از هفته قبل به فروش می رسد.

هر ساله ستاد تنظیم بازار در مصوبه ای در زمان برداشت محصول برنج در کشور، واردات این کالای اساسی را به مدت سه ماه یعنی از شهریور تا پایان آبان ماه ممنوع اعلام می کند و امسال نیز هم زمان با آغاز شهریور ماه به گمرکات کشور این موضوع ابلاغ شد ،اما در پی ابلاغ جدید گمرک کشور، ستاد تنظیم بازار مصوب کرده است که ممنوعیت واردات برنج از  اول آبان ماه و یک ماه زودتر از زمان تعیین شده برداشته شود تا برنج های دپو شده مجوز ترخیص دریافت کنند.

طبق مصوبه رسمی  گمرک کشور  بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور دپو شده است که با مشکل تامین ارز مواجه بودند، اما در حال حاضر در صف تخصیص ارز قرار گرفته اند که در روزهای آینده با صدور کد رهگیری بانکی نسبت به ترخیص این اقلام از گمرکات اقدام می شود.

دست اندرکاران بازار برنج مازندران که عمدتا صاحبان شالیکوبی ها هستند، می گویند که همچنان عمده کشاورزان به علت کم دانستن قیمت، همه محصولشان را وارد بازار نمی کنند به عبارتی کشاورزان فقط مقدار کمی از محصولشان را باهدف کسب نقدینگی می فروشند.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از چندین شالیکوبی شهرستان های مرکز مازندران از جمله بابل ، آمل و فریدونکنار نشان می دهد  هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی و محلی که از ۲ ماه گذشته تا کنون با قیمت ثابت ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان البته به ندرت خرید و فروش می شد ، در یک هفته اخیر عرضه و تقاضای آنها با افزایش حدود پنج هزار تومانی به ۲۵ تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

مهم ترین موضوع همه ساله کشاورزان قیمت محصول است و شالیکاران استان مازندران امسال بر خلاف سال‌های پیش به دلیل نوسانات شدید قیمت، کاهش ارزش پول و مهم تر از همه با توجه به هزینه بالا و کاهش درآمد؛ انتظار و امید قیمتمتناسب برای برنج با توجه به هزینه تولید را داشته اند و پس از تحمل ۲ ماه ، اکنون تا حدودی به قیمت امروز بازار برنج راضی شدند.

طبق بررسی ها انجام شده در حال حاضر هر کیلوگرم برنج ” دونوج ” که از پرورش دوباره ساقه شالی کشت اول به دست می آید و از ۲ هفته پیش برداشت و وارد بازار شالیکوبی های مازندران شده است به طور متوسط ۲۹تا ۳۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

برنج طارم محلی دونوج به عنوان کیفی ترین برنج با حدود ۲۰ درصد قیمت بیشتر از برنج کشت اول در بازار خرید و فروش می شود و علت بالا بودن قیمت برنج دونوج در مقایسه با دیگر ارقام، تولید آن به صورت بیولوژیکی و استفاده نکردن از سموم، برخورداری از ارزش غذایی زیاد،کیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.

افزایش تقاضای خرید 

مدیر یکی از واحدهای شالیکوبی در بابل و از آگاهان بازار برنج مازندران به رونق ملایم و اندک افزایش قیمت این محصول در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سفارش خرید از سوی تاجران برنج استان های مختلف کشور بویژه تهران دو چندان شده است.

حاج حسین حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ورود شالی دونوج نیز اشاره کرد و افزود : اکنون برنج طارم محلی کشت اول با کمتر از۱۰ درصد شکستگی با افزایش حدود پنج هزار تومانی نسبت به ثبات قیمت ۲ ماه پیش در هر کیلو گرم به حدود ۲۷ هزار تومان طی هفته جاری رسیده است.

وی اظهار داشت : امسال بر خلاف سال های گذشته عمده برنج های موجود در شالیکوبی ها در اختیار کشاورزان است و تقاضا از تاجران استان های کشور نیز وجود دارد و با افزایش قیمت ؛خرید و فروش نیز تا حدودی رونق گرفت.

حسینی پیش بینی کرد با توجه به افزایش قیمت بسیاری از ارزاق عمومی، نوسانات قیمت و حتی با واردات برنج خارجی با ارز غیر حمایتی دولت  ، بالا رفتن قیمت برنج در روزهای آینده نیز محتمل است.

این کارشناس بازار برنج مازندران با بیان این که به نظر می رسد تا حدودی این قیمت نظر کشاورزان را جلب کرده است، گفت: همه کالاهای اساسی و غیر اساسی به ویژه نهاده های کشاورزی امسال ۲ تا سه برابر افزایش یافته است و شالیکاران در حالی محصولشان را اکنون تا ۲۷هزار تومان می فروشند که فقط حدود ۶ هزار تومان نسبت به چنین روزهایی در سال گذشته بیشتر شده است.

حسینی گفت: به اعتقاد کشاورزان و دست اندرکاران بازار برنج قیمت این محصول کیفی مازندران باید تا ۴۰ هزار تومان برسد که  متناسب با تورم در همه کالاها است.

رضایت کشاورزان 

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم گفت : به طور یقین با توجه به شرایط امروز اقتصاد کشور و هزینه‌های صورت گرفته توسط شالیکاران، قیمت کنونی برنج های داخلی تا حدودی واقعی تر شده است.

عزیزاله شهیدی فر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که دولت تدیبر و امید همواره در صدد حمایت از شالیکاران البته با توجه به قدرت خرید مصرف کنندگان  بوده است، توضیح داد:  افزایش حدود پنج هزار تومانی  قیمت برنج در هر کیلوگرم منطقی است و اگر قیمت برنج از۲۶ هزار تومان کمتر شود، اقتصاد خانوار کشاورزان به شدت صدمه می بیند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه استان نگران واردات برنج نیست ، گفت : خواسته‌ استان‌های برنج‌خیز مبنی بر این که ارز ترجیحی تبدیل به ارز نیمایی شود محقق شد و در واقع اکنون فاصله قیمت برنج های خارجی و داخلی در حال واقعی شدن است.

شهیدی فر خطاب به کشاورزان مازندران تاکید کرد که هیچ دغدغه‌ای برای فروش و قیمت محصول برنج خود نداشته باشند و اظهار داشت : البته توقع داریم واردات بر اساس نیاز ها صورت بگیرد ، چرا که فقط در کشت اول امسال شاهد افزایش ۱۰۰  هزار تنی برنج هستیم.

طبق آمار رسمی سال گذشته ۷۱۲ هزار تن برنج سفید در مازندران تولید شد ، در حالی که میزان تولید استان تنها از محل کشت اول تاکنون ۸۰۰ هزار تن بوده است.

 امسال حدود ۱۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران پس از برداشت کشت اول ، برای بار دوم زیر کشت برنج رفته است که از این میزان ۵۶ هزار هکتار آن نشای مجدد است که هنوز برداشت آن شروه نشده است.

بر اساس این گزارش ۵۴ هزارهکتار از شالیزارهای مازندران هم پس از برداشت کشت اول به روش پرورش ساقه زیر کشت دوم برنج رفته است که این نوع برنج از ۲ هفته قبل وارد بازار شد.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *