اهم اخبار

رونق کشاورزی با توجه به خوراکی‌های بچه‌ها در مدرسه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از خانواده‌ها و مدیران مدارس خواست با رعایت شش نکته توصیه شده درباره خوراکی‌های دانش آموزان، ضمن تامین تندرستی بچه‌ها به رونق کشاورزی و روش‌های پایدار تولید غذا کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، فائو اعلام کرد با توجه به هدر رفت حدود ۱۷ درصد از مواد غذایی جهان در بخش خرده فروشی و مصرف کننده ها، لازم است روش‌های صرفه جویی و مصرف بهینه مواد غذایی از کودکی به نسل‌های بعدی آموزش داده شود.

در گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با اشاره به نقش موثر مدارس به عنوان یکی از بهترین نهاد‌ها برای تشویق مردم به کاهش ضایعات مواد غذایی، تصریح شده است که توجه به تغذیه بچه‌ها در مدرسه، علاوه بر ارتقاء تندرستی کودکان، فواید بلندمدت دیگری در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد که روش‌های مصرف بهینه، کمک به کاهش گرسنگی در سراسر جهان و رونق کشاورزی و روش های پایدار تولید غذا از جمله آنهاست.

فائو در طرحی که با پشتیبانی وزارت کشاورزی آلمان اجرا می‌شود، از پدران و مادران و مدیران مدارس خواسته است که با توجه به امکانات خود و با تکیه بر خلاقیت‌های مثبت، استفاده از مواد غذایی گیاهی را گسترش داده و با تشویق بچه‌ها به مصرف انواع سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها و آجیل به کشاورزی و روش‌های پایدار تولید غذا در نقاط مختلف جهان کمک کنند.

در تهیه این طرح جوانب مختلفی مانند سطح دسترسی خانواده‌ها یا مدارس به مواد اولیه، قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن، پیچیده نبودن روش طبخ و آماده سازی و مطلوب بودن آن لحاظ شده است.

فائو تصریح کرده است که اگرچه عمل به دستورالعمل‌های تغذیه‌ای و تهیه غذایی که در عین تضمین سلامت و تندرستی، برای بچه ها لذتبخش و خوشمزه نیز باشد، کار آسانی نیست، اما انجام آن بسیار مهم است.

شش نکته مورد تاکید فائو درباره تغذیه دانش آموزان:

خلاقیت؛ نخستین نکته مورد تاکید فائو در این طرح است و بر اساس آن، به پدران و مادران یا مسئولان تغذیه دانش آموزان توصیه شده که در تهیه خوراکی ها، چه در مواد اولیه و روش طبخ و چه در ظاهر غذا و نیز ارائه آن، خلاقیت به خرج دهند تا محصول نهایی مورد پذیرش بچه‌ها قرار گیرد.

استفاده از انواع چاشنی (مانند سبزی‌های معطر) در کنار مواد اصلی، دیگر نکته‌ای است که برای تهیه غذای دانش آموز توصیه شده است.

فائو همچنین از مادران و سایر تهیه کنندگان غذای بچه‌ها خواسته است که برای خوشمزه‌تر کردن غذا از طعم‌های متنوع و آشنا با ذائقه بچه‌ها استفاده کنند.

استفاده از مواد اولیه سالم و بومی محل، دیگر توصیه فائو برای تهیه غذای دانش آموزان است و پس از آن، تاکید شده است که خانواده‌ها تا می‌توانند از محصولاتی استفاده کنند که از طریق کشاورزی پایدار به دست می‌آید. از آنجایی فرهنگ غذایی جوامع مختلف، بسته به شرایط اقلیمی آن مناطق متنوع است، استفاده از برنج، لوبیا، عدس و ذرت در امریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا و مصرف گوجه فرنگی، هویج، سیب زمینی، انواع کلم، سبزیجات و .. در اروپا و خاورمیانه مورد تاکید قرار می‌گیرد.

بازدید از مزرعه و باغ؛ آخرین توصیه فائو درباره تغذیه در مدرسه است و از  اولیاء دانش آموزان خواسته شده که بچه‌ها را با محل و روش‌های تولید محصول آشنا سازند و بهترین راه برای این امر، در صورت امکان ساخت باغچه یا گلخانه در مدرسه و یا حضور بچه‌ها در مزارعی است که محصولات غذایی روزانه آنها در آنجا تولید می‌شود.

به گفته برخی از محققان، اغلب بچه‌ها پس از آشنا شدن با روش کشت و تولید محصولاتی مانند گوجه فرنگی، کلم و … و مشاهده نحوه تولید آنها در مزرعه، به خوردن آن محصولات علاقه پیدا می‌کنند.

فائو امیدوار است با گسترش این طرح در نقاط مختلف جهان، شرایطی فراهم شود که تا سال ۲۰۳۰ هر دانش آموز دستکم یک وعده غذایی روزانه و سالم در مدرسه دریافت کند وگامی به سوی ایجاد نسلی از کودکان که عادت به خوردن مواد غذایی سالم و استفاده از رژیم غذایی متنوع در عین صرفه جویی و کاهش دور ریز دارند، برداشته شود و با خرید از کشاورزان و تولیدکنندگان محلی، به رونق کشاورزی پایدار در هر منطقه کمک شود./صداوسیما

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *