اهم اخبار

رکورد تولید شکر امسال شکسته می شود

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

 دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران گفت: در سال زراعی جاری و تا پایان فروردین ماه امسال نزدیک به یک میلیون و ۹۹۴ هزار و ۶۳۷ تن شکر تولید شده و به نظر می رسد این میزان امسال از مرز ۲ میلیون تن عبور کند.

 

به گزارش اگروفودنیوز ، بهمن دانایی میزان شکر موجود در انبار کارخانه های قند تا پایان فروردین امسال را یک میلیون و ۲۴۴ هزار تن عنوان کرد و افزود: از این میزان بالغ بر ۲۳۰ هزار و ۱۱۶ تن به شرکت بازرگانی دولتی تعلق دارد و بقیه به میزان حدود ۸۴۸ هزار و ۱۳۸ تن مربوط به کارخانه های قند و نزدیک به ۱۴۸ هزار تن متعلق به بخش خصوصی است.
وی، میزان چغندر خریداری شده با احتساب چغندر پاییزه را تا پایان فروردین ماه بالغ بر هشت میلیون و ۷۹ هزار و ۸۳۷ تن دانست و تصریح کرد: از این میزان، حدود ۷۷۶ هزار و ۴۷ تن مربوط به چغندر پاییزه و بقیه به میزان ۷ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۷۹۱ تن مربوط به بهره برداری جاری است.
وی با بیان اینکه رقم تولید فوق در عمر ۱۲۲ ساله صنعت قند کشور بی سابقه بوده است، گفت: میزان چغندر تحویلی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۳۵ درصد افزایش داشته است.
دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران، شکر تولیدی از کل چغندر یاد شده را یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۲۲۶ تن عنوان کرد و اظهار داشت: از این میزان بالغ بر ۹۳ هزار و ۱۳۳ تن مربوط به چغندر پاییزه و بقیه به میزان یک میلیون و ۵۰ هزار و ۹۳ تن مربوط به چغندر بهره برداری جاری است.
وی اضافه کرد: میزان نیشکر تحویلی تا ۳۱ فروردین ۹۷ بالغ بر هفت میلیون و ۷۵۱ هزار و ۴۹۷ تن و شکر تولیدی حاصل از آن ۸۵۰ هزار و ۶۶۱ تن بوده است که با آغاز بهره برداری چغندر پاییزه از اردیبهشت ماه پیش بینی می شود، دست کم ۱۲۰ هزارتن شکر تولید و به جمع موجودی فوق افزوده شود.
دانایی گفت: میزان شکر تولید شده در دوره بهره برداری سال ۹۶ نسبت به سال ۹۲ بیش از ۷۸ درصد رشد داشته است.
به گزارش ایرنا، سرانه مصرف شکر هر ایرانی بین ۲۶ تا ۳۰ کیلوگرم است و سالانه حداکثر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر در کشور مصرف می شود.
در سال های گذشته ۳۰۰ هزار تن شکر برای تامین ذخایر استراتژیک، وارد کشور می شد که برای حمایت از تولید داخلی به دستور وزیر جهادکشاورزی در دولت یازدهم این میزان شکر وارداتی به ۱۵۰ هزار تن کاهش یافت.
تغییر فصل کشت بهاره به پاییزه چغندر قند در دولت تدبیر و امید نه تنها سبب افزایش تولید این محصول در کشور شده، بلکه بهره وری در آبیاری آن را به دنبال داشته است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. امید says:

    درود بر شما با این مطاب عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *