اهم اخبار

رییس اتاق ایران و برزیل: ۴۰ درصد ذرت ایران از اوکراین و روسیه تامین می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس اتاق مشترک بازرگانی و کشاورزی ایران و برزیل گفت:۶۰ درصد از ذرت وارداتی به ایران از برزیل و ۴۰ درصد آن از اوکراین و روسیه خریداری می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سید فخرالدین عامریان امروز در نشستی با بیان اینکه ۳۴ اتاق مشترک داریم که یکطرف آن ایران و طرف دیگر کشورهای خارجی هستند، گفت: اتاق مشترک ایران و برزیل پنج سال پیش در تهران تشکیل شد. سه ماه پیش هم نمایندگی اتاق مشترک ایران در کشور برزیل و شهر سائوپائولو با حضور نمایندگانی از دو کشور تشکیل شد. هدف از تشکیل این اتاق رایزنی در خصوص صادرات و واردات میان دو کشور است.

وی ادامه داد: سالانه ۵۰ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی همچون ذرت، سویا، گوشت و روغن داریم که ۱۰ درصد آن یعنی بیش از ۵ میلیارد دلار از کشور برزیل وارد می‌شود.

 رییس اتاق مشترک بازرگانی و کشاورزی ایران و برزیل اضافه کرد: میزان صادرات ما به برزیل کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است و تراز تجاری مثبتی به نفع برزیل داریم. در تلاش هستیم از طریق اتاق بازرگانی ایران در برزیل بتوانیم میزان تعرفه ها و عوارض گمرکی که مشمول کالاهای صادراتی از ایران می شود را کاهش دهیم.

انعقاد تفاهم نامه برای صادرات ۴۰۰ هزارتن اوره گرانول به برزیل

وی تصریح کرد: پسته، خرما، کشمکش، زعفران، فرش دستباف، محصولات پتروشیمی، قیر و فولاد کالاهای صادراتی ما به برزیل است. چندتفاهم نامه هم برای صادرات ۴۰۰ هزارتن اوره گرانول به برزیل و خرید نهاده های دامی از برزیل منعقد شده است.

عامریان در پاسخ به این سوال که چناچه مناقشات بین روسیه و اوکراین ادامه دار شود آیا برزیل می تواند بخشی از غلات مورد نیاز کشور را که تا پیش از این توسط اوکراین تامین می شد، تامین کند یا خیر؟، گفت:۶۰ درصد از ذرت وارداتی به کشور از برزیل و ۴۰ درصد آن از اوکراین و روسیه است. ۹میلیون تن ذرت دامی از برزیل، اوکراین و روسیه وارد می شود. باتوجه به اینکه برزیل دومین تولیدکننده ذرت در دنیا است هیچ مشکلی در تامین ۹ میلیون تن ذرت مورد نیاز ما نخواهد داشت. البته ما نیز بنا نداریم همه محصولات مورد نیاز را از یک کشور خریداری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در برزیل کشت فراسرزمینی انجام می دهد یا خیر، گفت: حدود ۸ سال است که در این کشورکشت فراسرزمینی و کشتارگاه های فراسرزمینی داریم که اقدام به تولید گوشت گوساله منجمد، سویا و ذرت می کنند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی و کشاورزی ایران و برزیل گفت:برزیل زمین های کشاورزی بزرگی دارد. اتاق بازرگانی مشترک در تلاش است که زمین های با متراژ۱۰۰ هزارهکتار خریداری کند سپس آن را تقسیم بندی کرده و در اختیار کشاورزان ایرانی که می خواهند فرا سرزمینی کشت کنند، قرار دهد.

در برزیل ۶۰ هزارهکتار سطح زیرکشت داریم

این مقام مسئول در اتاق بازرگانی ایران و برزیل تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما نیاز بیشتری به ذرت دامی، سویا، جو و گندم دارد وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی کشت فراسرزمینی معتقد است که بایستی در درجه اول کشت این محصولات مورد حمایت قرار گیرد. در حال حاضر نیز در برزیل ۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت داریم که بیشتر آن محصولاتی چون ذرت و سویا است.

به گفته وی در سال بیش از ۱۰۰ هزارتن گوشت منجمد گوساله از برزیل وارد می کنیم که این گوشت با حضور ناظرین شرعی و به صورت حلال تولید می شود و با کیفیت هستند. در یکی دو سال اخیر که قدرت خرید مردم در گوشت پایین آمده است واردات گوشت از برزیل توسط بخش خصوصی کمتر شده است و شرکت پشتیبانی امور دام خودش اقدام به خرید گوشت و عرضه آن با قیمت تنظیم بازاری می کند.

وی افزود: تا سال ۹۷ میزان واردات گوشت به کشور ۱۵۰ هزارتن بود ولی این رقم سال گذشته به کمتر از ۴۰ هزارتن رسید.

عامریان در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه برزیل بیشترین درآمد را از مالیات دارد، گفت: تعرفه و عوارض گمرکی کالاها در این کشور بیش از ۱۰۰ درصد و در برخی کالاهای لوکس مانند فرش به بیش از ۱۵۰ درصد هم می رسد. همین باعث می شود که قیمت فرش ایرانی دستباف به عنوان یک کالای لوکس با احتساب عوارض گمرکی بالا رود.

وی با اشاره به اینکه برزیل واردکننده کشمش، پسته، زعفران و خرما است، گفت: اگر عوارض گمرکی این محصولات کاهش یابد قطعا می توانیم در سال تا یک میلیارد دلار صادرات به این کشور داشته باشیم. همچنین برزیل خریدار قیر است و کشور ما نیز تولیدکننده آن. اگر مشکلات مرتفع شود صادرات دراین بخش هم افزایش می یابد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی و کشاورزی ایران و برزیل از راه اندازی فروشگاه ایرانی در برزیل خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که در شهر سائوپائولوی برزیل فروشگاه و مکانی ثابت برای عرضه محصولات تولیدکنندگانمان داشته باشیم تا تولیدکنندگان بدون واسطه محصولاتشان را عرضه کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به صادرات سیب به برزیل نیز اشاره کرد و گفت: امسال با مازاد تولید سیب در کشور مواجهیم. وزارت جهاد کشاورزی نیز قصد صادرات دارد. چندین تجار برزیلی درخواست سیب ایران را داشتند ولی تفاهم نامه ای که باید بین دو کشور در مورد میوه باشد را با برزیل نداشتیم. امیدواریم بتوانیم با انعقاد تفاهم نامه ها و رفع مشکلات سیب و انار ایرانی نیز به برزیل صادر کنیم.

عامریان در ادامه گفت: تجار ما با کشور برزیل و قوانین تجاری آشنا نیستند. کالاهای پرطرفدار در این کشور را نمی شناسند. ما در اتاق بازرگانی در سائوپائولو شرایطی فراهم کرده ایم که تجار امکان مشاوره داشته باشند.

وی در پایان همچنین از آغاز تهاتر میان دو کشور ایران و برزیل خبرداد و گفت که قصد داریم با ارسال اوره برای برزیل ذرت و سویا از آنها دریافت کنیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *