اهم اخبار

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم: صادرات ۷ هزار تن آفت‌کش در ۴ ماه/ سموم کشاورزی بر اساس استانداردهای فائو تولید می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مسعود گیل آبادی از صادرات ۷ هزار تن انواع آفت‌کش در چهار ماه اخیر به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: تمامی سموم تولیدی کشور طبق استانداردهای فائو و ضوابط سازمان حفظ نباتات کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ مسعود گیل آبادی افزود: نهمین دوره نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی (اگرو – پارس) برای نخستین بار در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور شرکت‌های چینی و هندی با هدف تسهیل صادرات نهاده‌های کشاورزی سم و کود، بازاریابی، معرفی تولیدات جدید با دوره کارنس پایین، دوره‌های آموزشی نحوه و زمان مصرف برای کشاورزان برگزار می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور تصریح کرد: این نمایشگاه با حضور ۱۶۰ شرکت مربوط به نهاده‌های کشاورزی سم و کود برگزار خواهد شد و بخش‌های دیگر مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات، آبیاری، سامانه‌های نوین آبیاری، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های اقماری، شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزی هوشمند نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی در محل نمایشگاه‌های بوستان گفتگو برگزار می‌شد که به دلیل استقبال شرکت‌های داخلی و خارجی امسال در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

گیل آبادی گفت: در حاشیه این نمایشگاه جامع، همایش مدیران حفظ نباتات برای ارتباط بیشتر مسوولین، تولیدکنندگان با کشاورزان، دوره آموزشی انجمن‌های گیاه‌پزشکی، کارگاه‌های آموزشی برای رفع مشکلات کشاورزان، غرفه فائو برای تسهیل روابط بین‌الملل برگزار می‌شود.

۷ هزار تن انواع آفت‌کش صادر شد

وی بر این باور است که برگزاری این نمایشگاه می‌تواند در افزایش ظرفیت تولید کارخانجات، رشد صادرات، افزایش کیفیت محصول، آموزش کشاورزان برای نحوه مصرف و زمان مصرف سموم تاثیر بسزایی داشته باشد که این امر در نهایت در افزایش تولیدات کشاورزی اثرگذار است.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور درباره صادرات نهاده‌های کشاورزی افزود: طی چهارماهه اخیر (مردادماه امسال تا کنون) ۷ هزار تن انواع آفت‌کش به کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان، گرجستان و کشورهای آسیای میانه صادر شده است.

گیل آبادی یادآور شد: حدود ۴ سال پیش به دلیل اختصاص ارز ترجیحی به این بخش، صادرات نهاده‌های کشاورزی از جمله سموم ممنوع شده بود که پس از پیگیری‌های فراوان وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی سموم از مردادماه امسال صادرات این محصول آزاد شد.

تولید سالانه بیش از ۴۰ هزار تن سم کشاورزی در کشور

به گفته وی، تمامی سموم تولیدی کشور طبق استانداردهای فائو و ضوابط سازمان حفظ نباتات کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با بیان اینکه ۵۶ شرکت داخلی سالانه ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن انواع آفت‌کش را دارند، گفت: اکنون سالانه بیش از ۴۰ هزار تن سم تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

گیل آبادی بر این باور است که با تسهیل صادرات نهاده‌های کشاورزی علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، از کارخانه‌های تولیدی حمایت به عمل می‌آید تا با تمام ظرفیت فعالیت کنند.

کمبودی در تامین آفت‌کش‌ها نداریم

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۳۰ قلم آفت‌کش پرمصرف در کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: میزان مصرف آفت‌کش‌ها در کشور ما سالانه حدود ۳۵ هزار تن است و تنها حدود ۳ درصد سموم آماده مصرف که کشور توان تولید با دانش فنی آن را ندارد، از محل واردات تامین می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با بیان اینکه کمبودی در تامین آفت‌کش‌ها نداریم، گفت: بخش عمده نیاز مصرفی آفت‌کش‌های کشور در داخل تامین می‌شود.

گفتنی است، نهمین دوره نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی (اگرو – پارس) برای نخستین بار در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در روزهای ۱۹ تا ۲۲ دی ماه برگزار خواهد شد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *