اهم اخبار

رییس انجمن شیر خشک صنعتی: دپوی ۲۷ تا ۳۰ هزار تن شیرخشک در انبارها/ حذف ارز ترجیحی قیمت شیر خام را ۲ برابر می‌کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سیاوش سلیمی گفت: شیر خشک دپو شده در انبارهای تولیدکنندگان حدود ۲۷ تا ۳۰ هزار تن است این میزان از تولید شیر خشک در بازار داخلی جذب نخواهد شد و ما چاره‌ای جز صادرات آن نداریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ سیاوش سلیمی رییس انجمن شیر خشک صنعتی با اشاره به تاثیر حذف ارز ترجیحی در صادرات شیر خشک، گفت: در سال جاری زمزمه‌های طرح حذف ارز ترجیحی مشکلات جدی برای صادرکنندگان ایجاد کرد که اگر این ارز در عمل حذف شود فعالان نمی‌دانند چه آینده‌ای پیشروی صادرات شیر خشک خواهد بود.

 وی با بیان اینکه فاصله بین ارز ترجیحی و آزاد زیاد است، گفت: بعد از حذف این ارز نیاز به سرمایه در گردش تولیدکنندگان افزایش پیدا می‌کند؛ قیمت شیر خام در مرداد ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و متعاقب آن نیاز به سرمایه در گردش تولیدکنندگان نیز افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه با حذف ارز ترجیحی قیمت شیر خام ۲ برابر خواهد شد، گفت: قیمت فرآورده‌های شیر خشک نیز ۲ برابر بالا خواهند رفت؛ در حال حاضر شیر خشک با زیان صادر می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد امکان تولید و صادرات آن کاهش پیدا می‌کند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: افزایش قیمت لبنیات قدرت خرید مردم را کاهش داد بدون تردید در سال ۱۴۰۱ این کاهش خرید دو چندان می‌شود و میزان شیر خام بیشتری به کارخانه‌های تولید شیر خشک سرازیر می‌شود که چاره‌ای جزو صادرات آن نداریم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بازار صادراتی ما محدود به کشورهای پیرامونی است، گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس حاضر نیستند که جنس ایرانی را به قیمت واقعی آن خریداری کنند چراکه می‌‌داند ما به بازارهای غیر از آنها دسترسی نداریم و حجم قابل توجهی از شیر خشک دپو شده داریم از این‌رو حاضریم با قیمت پایین آن را عرضه کنیم.

به گفته سلیمی؛ صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیازمند دریافت مشوق‌های صادراتی است.  

وی میزان شیر خشک دپو شده در انبارهای تولیدکنندگان را حدود ۲۷ تا ۳۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: این میزان از تولید شیر خشک در بازار داخلی جذب نخواهد شد و ما چاره‌ای جز صادرات آن نداریم این حجم از شیر در بازار جهانی قابل توجه نیست و برای حفظ صنعت گاوداری در کشور باید راهکارهایی برای صادرات آن در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به الزام صادرات، تصریح کرد: در ماه‌های آخر سال شیر خام بیشتری به واحدهای شیرخشک هدایت می‌شود از این‌رو میزان تولید در این ماه‌ها افزایش پیدا می‌کند در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۳۷ هزار تن شیر خشک صادر کردیم.

وی با اشاره به بالا بودن کیفیت شیر خشک صنعتی، افزود: کیفیت تولید برخی از تولیدکنندگان داخلی آنقدر قابل توجه است که برخی از آنها موفق به دریافت کد آی آر شده‌اند این موفقیت باعث شده که تولیدات آنها به کشورهای اوراسیا صادر شود.

به گفته سلیمی، شیر خشک زیر نرخ واقعی در بازارهای جهانی صادر و کیلویی ۶۱ هزار تومان صادر می‌شود این در حالیست که نرخ واقعی آن کیلویی ۷۰ هزار تومان است. باید بگویم که صادرکنندگان ریالی با کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *