اهم اخبار

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان: تامین ارز کنجاله ۴۴ درصد افزایش و ترخیص آن ۵۴ درصد کاهش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: با بیان اینکه تأمین ارز برای کنجاله سویا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش داشته است، گفت: به دلیل مشکلات انتقال ارز، ترخیص این نهاده ۵۴ درصد کاهش یافته است.

مجید موافق قدیری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آمار دیروز بانک مرکزی درباره تخصیص و تأمین مکفی ارز برای واردات نهاده‌های دامی، گفت: بر اساس آمار سامانه جامع تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تا ششم مهرماه جاری ۹۸۰ میلیون دلار کنجاله سویا، ۱۵۳ میلیون دلار جو و ۱.۵ میلیارد دلار ذرت ثبت سفارش شده و بر این اساس تا تاریخ مذکور ۴۹۲ میلیون دلار برای کنجاله سویا، ۲۰۱ میلیون دلار برای جو و حدود ۱.۳ میلیارد دلار ارز برای ذرت تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: تا این تاریخ، میزان تأمین ارز برای کنجاله سویا ۴۲۳ میلیون دلار، جو ۱۹۴ میلیون دلار و ذرت هم یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلار بوده است.

قدیری با بیان اینکه تخصیص ارز از سوی وزارت صمت و تأمین آن از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود، افزود: تأمین ارز برای کنجاله سویا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش داشته همچنین برای جو تأمین ارز ۵۵ درصد کاهش و ذرت نیز ۵ درصد کاهش یافته است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: بانک مرکزی تأمین ارز را انجام داده و نسبت به سال قبل تغییری در این زمینه وجود نداشته اما مشکل مهم انتقال این وجه به حساب فروشنده‌های خارجی است به عنوان مثال در مواردی بیش از ۲ ماه است که واردکننده نمی‌تواند ارز تأمین شده را به حساب فروشنده خارجی منتقل و اجازه ترخیص و تخلیه کالای خود را دریافت نماید. به همین دلیل نیز ترخیص کنجاله سویا از گمرکات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد و جو ۲۶ درصد کاهش یافته است.

به گفته قدیری البته، ترخیص ذرت ۲۱ درصد افزایش داشته و سیاست گذار اقتصادی باید پاسخ شفاف و صریحی داشته باشد که چرا نابسامانی در ذرت دامی پابرجاست.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، بانک مرکزی مکلف شده ارز مرغوب برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی در واردات نهاده‌های دامی تأمین کند و در مرحله دوم پیگیری نماید که این ارز به حساب فروشنده خارجی بنشیند.

قدیری با اشاره به رسوب ۲ میلیون تن نهاده دامی در گمرکات کشور گفت: این نهاده‌ها متوسط چهار ماه است که در بنادر شمالی و جنوبی کشور رسوب کرده و بعضاً دموراژ خورده‌اند که مهمترین دلیل آن نیز مشکل تأمین و انتقال ارز است و گمرک نیز مرتب اعلام می‌کند ترخیص آنها بزودی انجام می‌شود اما به دلیل عدم ارز مرغوب و البته انتقال ارز به حساب فروشنده خارجی این اتفاق نمی‌افتد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *