اهم اخبار

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی: توزیع مرغ منجمد متوقف شود/ کاهش مصرف مرغ گوشتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمد یوسفی کرد: توزیع مرغ منجمد باید به ‌گونه‌ای باشد که هم تولیدکنندگان ضرر نکنند و هم مصرف‌کنندگان محصول را گران خریداری نکنند اما متاسفانه مصوبات ستاد تنظیم بازار در نهایت به حمایت از تولید منتهی نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ محمد یوسفی با اشاره به توزیع غیر اصولی مرغ منجمد در بازار، گفت: تعادلی بین میزان تولید و مصرف مرغ گرم گوشتی در بازار وجود ندارد. در حال حاضر روزانه حدود ۷ تا ۸ هزار تن مرغ گرم آماده طبخ تولید می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به افزایش تولید در ماه رمضان، افزود: همواره میزان مصرف مرغ در ماه رمضان افزایش پیدا می‌کرد از این‌رو تولیدکنندگان بیش از نیاز اقدام تولید و جوجه‌ریزی کردند.  

وی با انتقاد از نحوه توزیع مرغ منجمد، افزود: فلسفه توزیع مرغ منجمد، تنظیم بازار است نه اینکه با توزیع آن به تولیدکنندگان فشار وارد شود. زمانی‌که قیمت مرغ گرم در بازار به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسید باید مرغ منجمد در بازار توزیع می‌شد چراکه در این زمان نرخ‌ها بالاتر از توان خرید مصرف کنندگان شده بود.

 این فعال اقتصادی ادامه داد: مسئولان تنظیم بازار باید بدانند که تنظیم بازار باید به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تمام شود به عبارت دیگر به ‌گونه‌ای باشد که هم تولیدکنندگان ضرر نکنند و هم مصرف‌کنندگان محصول را گران خریداری نکنند اما متاسفانه مصوبات این ستاد به حمایت از تولید منتهی نمی‌شود.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به خرید مازاد تولید از سوی سازمان پشتیبانی امور دام، خاطر نشان کرد: میزان خرید کافی نیست و باعث تعادل قیمت مرغ گوشتی در بازار نشده است. قیمت متعادل مرغ با توجه به هزینه‌ها برای مصرف‌کنندگان باید کیلویی ۳۶ تا ۳۸ هزار تومان برسد.

به گفته یوسفی؛ در حال حاضر توزیع مرغ منجمد باید متوقف شود اما با این استدلال که تاریخ این مرغ‌ها می‌گذرد عرضه آنها در بازار داخلی ادامه دارد.

یوسفی با اشاره به نرخ مرغ گرم در بازار، افزود: قیمت مرغ گرم کیلویی ۲۸ تا ۳۲ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان تمام می‌شود این در حالیست که مرغ گرم درب مرغداری‌ها تا کیلویی ۱۶ هزار تومان نیز بفروش می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان صادرات مازاد مرغ گرم برای تولیدکنندگان وجود دارد؟ گفت: تولیدکنندگان می‌توانند مازاد تولید را صادر کنند اما از آنجایی‌که این احتمال را می‌دهند که دولت مانع صادرات شود از عقد قرارداد با خریداران خارجی امتناع می‌کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه سامانه بازارگاه در تخصیص سهمیه نهاده تولیدکنندگان تعلل می‌کند، تاکید کرد: بسیاری از تولیدکنندگان نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. چرا که برخی نهاده‌ها به مرغداران ۲ ماه داده نشده است. در حال حاضر جنگ اوکراین و روسیه کشور را با چالش عدم تامین ذرت مواجه نکرده است و این احتمال وجود دارد که نتایج آن در ماه‌های آینده خود را نشان بدهد، آنچه در گذشته ثبت سفارش آن صورت گرفته است به تولیدکنندگان داده می‌شود.

به گفته یوسفی؛ ذرت اصلی‌ترین نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان است که در بازار آزاد کیلویی ۷۵۰۰ تومان بفروش می‌رسد؛ البته نرخ بازار آزاد مشخص نیست و دارندگان کالا هر نرخی که مد نظر شان باشد این محصول را بفروش می‌رسانند.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به بلاتکلیفی تولیدکنندگان در زمینه حذف ارز ترجیحی، گفت: شایسته است دولت مداخلات در روند تولید را کاهش بدهد بر کسی پوشیده نیست که ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد رانت کرده و باید حذف شود اما باید برای کاهش تبعات این حذف فکر اساسی صورت بگیرد چراکه بعد از حذف این ارز قیمت مرغ ۴ تا ۵ برابر افزایش پیدا می‌کند گوشت قرمز از سفره مردم حذف شد پس نباید کاری کنیم که مرغ نیز از سفره مردم حذف شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *