اهم اخبار

رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: نظارت ۳۶۰۰ ناظر بهداشتی و شرعی بر ذبح دام‌های عید قربان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: سه هزار ناظر بهداشتی و ۶۰۰ ناظر روحانی در قالب دو هزار و ۵۰۰ اکیپ، بر اصول بهداشتی و شرعی ذبح دام‌های عید قربان نظارت خواهند کرد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، «علیرضا رفیعی‌پور» درباره جزییات طرح نظارت بر عرضه بهداشتی دام در عید قربان افزود: طبق روال هر ساله سازمان دامپزشکی کشور از دو ماه پیش به استقبال تدارکات لازم برای عرضه بهداشتی دام زنده در جایگاه‌های پیش‌بینی شده رفته است.
وی اظهارداشت: امیدواریم همچون سالهای گذشته، شاهد حضور مردم در این مراکز برای عرضه بهداشتی دام زنده و ذبح آنها باشیم.
رفیعی‌پور در مورد تعداد دام های عرضه شده در این مراکز گفت: با توجه به اینکه خروجی سال قبل از مراکز عرضه حدود ۴۰۰ هزار راس دام بوده است، در این مراکز معمولاً دو برابر این تعداد و گاهی بیش از این تعداد دام زنده توسط دامداران و جایگاه‌های عرضه بهداشتی آماده عرضه است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: همکاران ما جهت هرگونه مشاوره و پاسخ به پرسش های شهروندان، شماره کشوری ۱۵۱۲ به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی است.
وی تصریح کرد: ادارات دامپزشکی کشور در ۶۰۰ نقطه کشور مستقر هستند تا هرگونه مساعدت لازم را جهت همکاری با مردم به عمل آورند.
رفیعی‌پور ادامه داد: البته در مورد محل عرضه دام زنده از دو ماه پیش تمهیدات لازم اندیشیده شده و با تبلیغات میدانی و نصب بنرهای لازم در کنار برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و درج در سایتهای خبری، اطلاع رسانی‌های لازم انجام شده است.
وی با بیان اینکه همکاران این سازمان از زمان اقامه نماز صبح در روز عید قربان تا هنگام مراجعات مردم به مراکز عرضه دام زنده حضور خواهند داشت، در مورد نوع نظارت هایی که توسط همکاران دامپزشکی این سازمان بر فرآیند ذبح دامها در این روز صورت می گیرد.

گوشت ذبح ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود
رفیعی پور افزود: با توجه به ابتلای برخی شهروندان به بیماری هایی مانند تب کریمه – کنگو و تب مالت که ناشی از رفتار غیر متعارف و انفرادی شهروندان هنگام ذبح و پس از آن یعنی میل‌کردن گوشت دام قربانی شده به محض کشتار و عدم طی مهلت زمانی ۲۴ ساعته پیش‌سردکردن در یخچال بوده است.
وی افزود: برای جلوگیری از این مشکلات، فرایند نظارت بهداشتی به این شکل است که همکاران دامپزشکی پس از معاینه دام هنگام خرید شهروندان از دامداران مستقر در مراکز عرضه، آن را به مرحله کشتار ارجاع می‌دهند و پس از معاینه مجدد در مراحل بالینی، اجازه ذبح دام داده می‌شود.
وی ادامه داد: این در حالیست که پس از مرحله پوست‌کنی، لاشه دام در ظروف جداگانه قرار می گیرد و در این مرحله در حدود ۱۰ تا ۱۲ قسمت دام مورد بازرسی بهداشتی قرار می‌گیرد.
به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور، در این مرحله لاشه‌های بیمار یا قسمت هایی که از نظر بهداشتی مورد تأیید نمی باشند حذف و سپس گوشت سالم و قابل مصرف تحویل خریدار می شود.
رفیعی‌پور هشدارداد:  لازم است تا گوشت دام پس از ذبح، به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *