اهم اخبار

رییس سازمان دامپزشکی کشور: عرضه تخم‌مرغ بسته‌بندی الزامی نیست

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به شرایط فعلی واحدهای تولیدی، هیچ الزام و اجباری در عرضه تخم‌مرغ خوراکی به صورت بسته‌بندی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، علی صفرماکنعلی در نامه‌ای اعلام کرد: با توجه به شرایط فعلی واحدهای پرورش طیور صنعتی تخمگذار، عرضه تخم مرغ خوراکی به صورت بسته بندی در سراسر کشور به صورت ایجابی بوده و الزامی در این زمینه وجود ندارد.

در ادامه این نامه آمده که بدیهی است با مهیا شدن شرایط اقدام لازم براساس مفاد سند برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ صورت خواهد گرفت.

همچنین رونوشت این نامه به معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است.

به تازگی «فرزاد طلاکش» دبیر انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه دار ایران گفته بود، برپایه ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی در قالب یک اطلاعیه مشترک، همه مراکز توزیع از ابتدای بهمن‌ماه امسال ملزم به عرضه تخم‌مرغ شناسنامه‌دار بسته‌بندی در یخچال می‌شوند.

وی بر این باور است که روش توزیع تخم مرغ فله ای از مرغداری به مقصد عرضه مستقیم نه فقط یک امر غیربهداشتی است، بلکه از نظر اقتصادی به دلایل متعدد باعث دو نرخی شدن تخم مرغ در عمده فروشی ها و خرده فروشی ها با فاصله زیاد می شود، بنابراین اثربخشی کمی در متعادل سازی نرخ تخم مرغ در سطح عرضه خواهد داشت.

وی افزود: در شرایطی که کشور با مشکل جدی ویروس کرونا درگیر است، باید از عرضه فله ای کالاها به‌ویژه تخم‌مرغ برای حفظ بهداشت مردم و جلوگیری از انتقال سطحی این ویروس از پوسته تخم مرغ فله ای جلوگیری شود.

این الزام در شرایط فعلی در حالی مطرح شده که بررسی های میدانی نشان می دهد هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی فله ای در بازار بین ۴۲ هزار تا ۴۸ هزار تومان و تخم مرغ بسته بندی ۲۰ تایی ۳۸ هزارو ۵۰۰ تومان عرضه می شود.

 ۱۴۰ واحد بسته بندی تخم مرغ در کشور فعال است که برای حمل تخم مرغ روزانه ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ عدد کارتن به ارزش ۶۸۸ میلیون تومان و سالیانه ۸۳ میلیون و  ۴۰۲ هزار کارتن به ارزش ۲۵۱ میلیارد تومان به مصرف این صنعت می رسد.

با توجه به تولید سالیانه یک میلیون تنی تخم‌مرغ در سال، فقط ۲۵ درصد این محصول به شکل پاستوریزه جذب صنعت غذا اعم از کارخانجات تولیدکننده کیک، کلوچه، قنادی، شیرینی‌پزی و سس می‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان


اخبار مرتبط: عرضه فله‌ای تخم‌مرغ از اول بهمن، ممنوع

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *