اهم اخبار

رییس سازمان دامپزشکی: ۹۵ درصد از واکسن و داروهای دامی در داخل تولید می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان دامپزشکی گفت: ۹۵ درصد از واکسن های دامی و داروهای دام، طیور و آبزیان مورد نیاز کشور توسط شرکت های داخلی تولید و تامین می شود.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ علی رضا رفیعی پور روز دوشنبه در جریان سفر یک روزه خود به مهاباد که به منظور بهره برداری از بزرگترین واحد کشتارگاهی غرب کشور انجام شد، اظهار داشت: علاوه بر این هم اکنون بیش از ۳۰ درصد از واکسن های مورد نیاز طیور نیز در داخل تامین می شود.
وی گفت: خوشبختانه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید واکسن ها و داروهای دامی نیز که می تواند نیاز یکسال کشور را تامین کند، از خارج وارد و نیز در داخل کشور خریداری شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه کارخانه های تولید دارو و واکسن بطور منظم در حال فعالیت هستند.
رفیعی پور با بیان اینکه واکسن دام و طیور به میزان کافی برای مقابله با بیماری ها مختلف در کشور ذخیره سازی شده است، اضافه کرد: علاوه بر این بخشی از مازاد تولیدات داروهای دامی و واکسن نیز به خارج صادر می شود.

** بیماری آنفلوانزای پرندگان کنترل شده است
رییس سازمان دامپزشکی گفت: با تدابیر کارشناسان دامپزشکی از جمله رصد، پایش و تشخیص به موقع و با تفویض اختیارات به همکاران استانی، بیماری آنفلوانزای پرندگان در سالجاری به خوبی کنترل شده است.
وی افزود: در حالی که طی سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ ایران و بیش از ۶۰ کشور دیگر در حوزه اروپا و آسیا با طغیان این بیماری مواجه شده بود، با اقدامات به موقع پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون به موقع جمعیت طیور در حوزه تخمگذار این بیماری به میزان ۹۵ درصد در سال جاری مهار شد.
رفیعی پور اضافه کرد: با اجرای رصد، پایش و آزمایش های لازم در حوزه مناطق وحشی از جمله تالاب ها، مناطق روستایی و صنعتی و واکسیناسیون هدفمند، نگرانی در زمینه بروز این بیماری تا پایان امسال وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پارسال ۲۴ استان کشور درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند و بیش از۲۵ میلیون قطعه طیور بر اثر این بیماری در کشور تلف شدند، گفت: کاهش این بیماری در کشور نشان دهنده ارتقای سطح آگاهی مردم و اقدامات پیشگیرانه سازمان است.
رفیعی پور یادآوری کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه و پایش های مستمر دامپزشکی در سراسر کشور و اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی مردم برای رعایت نکات بهداشتی از طریق رسانه ها نبود، امسال شاهد خسارات جبران ناپذیری در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می شدیم.
با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان دامپزشکی کشور، کشتارگاه صنعتی طیور مهاباد در زمینی به وسعت چهار هکتار و زیربنای هشت هزار مترمربع و ظرفیت کشتار روزانه چهار تا ۶ هزار قطعه انواع طیور با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *