اهم اخبار

رییس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی: تولید جنین گاوی با کیفیت و ارزان‌تر از نمونه‌های وارداتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دکتر محمدرضا صادقی از تولید جنین‌های گاوی با کیفیت و ارزان تر از نمونه‌های وارداتی خبر داد و گفت: تقریبا به ازای تولید هر جنین ۵۰۰ دلار صرفه جویی ارزی داشته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از روابط عمومی جهاددانشگاهی؛ دکتر محمدرضا صادقی با اشاره به برنامه‌های امسال این پژوهشگاه برای اشتغال آفرینی متخصصان گفت: پژوهشگاه ابن سینا به واسطه فعالیت‌هایی که دارد بیشتر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند اما امسال در برنامه کاری مجموعه مان در نظر داریم دو شرکت دانش بنیان در حوزه دام و انسانی تاسیس کنیم. با راه اندازی این شرکت ها، حداقل برای هشت نفر اشتغال مستقیم در هریک از این مجموعه ها ایجاد خواهد شد. قطعا افراد و شرکت های دیگری هم که می توانند از این شرکت ها خدمات بگیرند، به طور زنجیره ای باعث گسترش اشتغال غیر مستقیم این مجموعه می‌شوند.

رییس پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی افزود: مجموعه پژوهشگاه نیز می تواند با ایجاد این بستر قراردادهایی را منعقد کند. به طور حتم پژوهشگاه برای اینکه بتواند پاسخگوی این قراردادها باشد و به موقع محصولات را تحویل مشتری و مصرف کننده دهد، نیازمند به کارگیری نیروی انسانی است اما متاسفانه به دلیل اینکه پژوهشگاه ابن سینا یک نهاد تقریبا نیمه دولتی و وابسته به دولت است، استخدام در این مجموعه سخت است و باید مجوزهای لازم را اخذ کند اما قطعا به صورت قراردادی و خرید خدمت افراد زیادی می توانند در طی انجام این پروژه ها با مجموعه پژوهشگاه همکاری کنند.

وی، به نحوه حمایت پژوهشگاه ابن سینا از این دو شرکت دانش بنیان پرداخت و گفت: این شرکت ها وابسته به مجموعه پژوهشگاه هستند بنابراین حتما مورد حمایت مادی و معنوی ما قرار می گیرند. هر آنچه در این شرکت ها وجود دارد، نتیجه سرمایه گذاری و تحقیقاتی بوده که مجموعه انجام داده و هزینه صرف کرده است یا در ادامه برای به سرانجام رساندن آن ها باید بپردازد.

وی اظهار کرد: همچنین این پژوهشگاه دارای مرکز رشد سلامت است. هدف اصلی مرکز رشد سلامت ابن سینا حمایت از شرکت های نوپا یا دانش بنیانی است که مراحل اولیه خودشان را طی می کنند. ما در این مرکز از این شرکت ها حمایت می کنیم و فضایی را در اختیارشان قرار می دهیم. این شرکت ها می توانند از امکانات کل مجموعه پژوهشگاه بهره برداری کنند تا بتوانند ایده و محصول اولیه شان را به مرحله نهایی برسانند و تاییدیه های لازم را اخذ کنند. همچنین این شرکت ها در زمینه دریافت تاییدیه ها، بازار محصولات و مشاوره های لازم نیز مورد حمایت قرار می گیرند.

وی افزود: این مرکز، میزبان شرکت هایی است که در حوزه سلامت فعالیت می کنند. حوزه سلامت نیز گسترده است و شامل شرکت هایی می شود که در حوزه های فناوری اطلاعات، IT، تولید تجهیزات پزشکی و تولید فرآورده های دارویی و تشخیصی فعالیت می کنند. این شرکت ها می توانند در این فضا مستقر شوند و از خدمات این مجموعه استفاده کنند؛ یک بخش از این حمایت ها مربوط به فضایی است که مستقر می شوند. حمایت دیگر نیز شامل بهره برداری از کل امکانات تجهیزاتی و آزمایشگاهی است. این شرکت ها می توانند از این خدمات استفاده کنند تا بتوانند ایده و محصول خودشان را نهایی کنند و با توان بیشتری از مجموعه خارج شوند و کار خودشان را ادامه دهند.

رییس پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی تصریح کرد: اگر به هر دلیلی حجم سرمایه گذاری و میزان کمکی که هر یک از این شرکت ها نیاز دارند، بیش از حد معمول باشد، حتما مجموعه پژوهشگاه با ارزیابی که روی محصول، پروپوزال های مالی و طرح های تجاری سازی انجام می دهد، اگر درخواست آنها قابل قبول باشد، حاضر به سرمایه گذاری و حمایت مالی شان خواهد شد.

وی به دستاوردهای موفق دیگر شرکت های این مجموعه اشاره کرد و به سیناپرس گفت: اکنون یکی از شرکت های این مجموعه توانسته است با استفاده از فناوری های روز، گام بزرگی برای اصلاح نژاد دام بردارد و این فناوری را در سطح کشور گسترش دهد و با تولید جنین گاو از خروج ارز جلوگیری کند.

رییس پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی در پایان خاطرنشان کرد: یک جنین گاو وارداتی حداقل ۵۰۰ تا هزار دلار قیمت دارد. این شرکت زمانی که شروع به فعالیت کرد، قیمت هر جنین را ۳ میلیون تومان می فروخت. همچنین برای بارداری تضمینی، این جنین ها به قیمت ۲۵۰ دلار فروخته شدند. اگر متوسط قیمت جنین وارداتی را ۷۵۰ دلار در نظر بگیریم، قیمت محصول این مجموعه با همان کارایی و حتی با کیفیت بهتر یک سوم نمونه مشابه خارجی به فروش رسیده است. تقریبا به ازای هر جنین ۵۰۰ دلار صرفه جویی شده و مانع خروج ارز از کشورمان شده ایم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: جهاد دانشگاهی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *