اهم اخبار

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:توسعه کشت دانه‌های روغنی با خرید تضمینی از کشاورزان محقق می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمد جواد عسکری گفت: ایجاد فضای تشویقی و ترغیبی کشت دانه های روغنی (کلزا) در راستای تامین روغن موردنیاز مردم با خرید تضمینی محقق می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، محمدجواد عسکری روز جمعه در حاشیه بازدید از شرکت زنجیره ای مرغ تخم گذار کاسپین طلایی چیکا در شهرک صنعتی بعثت گنبد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: خریداری تضمینی محصولات کشاورزی به نفع تولیدکننده، مصرف کننده و آینده کشور خواهد بود و با دنبال کردن این مسیر به تولیدات مطلوب دست پیدا خواهیم کرد.

وی اظهارداشت: نگاه و رویکرد این کمیسیون قیمت و خرید تضمینی محصولات دانه های روغنی کلزا، سویا، آفتابگردان، گلرنگ و پنبه است که پیرو آن اقدامات خوبی در استان گلستان آغاز شده است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر کشور نیازمند دانه های روغنی بوده و معادل هزینه های مصرفی کل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اعتبار به خارج از کشور داده و بجای آن  روغن دریافت تصفیه و در اختیار مردم قرار می دهیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حمایت و پشتیبانی همه جانبه از محصولات کشاورزی، تولید کننده و  مصرف کننده در کمیته حمایت از بخش کشاورزی تولید به طور خاص مرغ، تخم مرغ، گوشت، پروتئین سفید و قرمز برای تداوم تولیدات از دولت سیزدهم انتظار است.

عسکری خاطرنشان کرد: در تولید محصولات کشاورزی با مشکل خشکسالی، تحریم ها  اتفاقات منطقه جنگ اکراین و روسیه و هم اتفاقات بین المللی رو به رو شدیم ولی به یقین در بخش تولید با جدیت و قاطعیت با تصویب قوانین از تولیدکننده و مصرف کننده حمایت می کنیم.

وی اظهارداشت: در راستای حمایت همه جانبه از بخش تولید نگاه و رویکردمان این بوده که دولت باید تولید محور و مصرف محور حرکت کند و هر ۲ را حمایت، هدایت و نظارت داشته باشد  تا ملت دچار مشکل نشوند.

این نماینده مجلس بیان کرد: از ۲ روز گذشته دولت، وزارت جهاد کشاورزی،  بانک مرکزی و بانک هایی که در حوزه تامین اعتبار مربوط به  بخش کشاورزی مکلف شدند اگر تولیدکننده ای در حال تولید بوده و نسبت به بانک بدهی داشته هیچ بانکی اجازه ندارد به بدهی گذشته برگردد و باید فضای تولید را دیده و به تولید کمک کند  که امیدواریم فضایی ایجاد شود که تولیدکننده به تولیدش ادامه داده و درکنارش مصرف کننده هم دچار مشکل نشود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی  با اشاره حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: چاره ای جز انجام آن دولت نداشته زیرا این ارز ترجیحی فسادزا بود و  باید تعیین تکلیف می شد و  تولیدکنندگان هم راغب بوده که ارز تک نرخی شود.
عسکری افزود: در شرایط فعلی مجلس و دولت هماهنگ و همراه در راستای رسیدن به یک هدف تولید موردنیاز و  صادرات برنامه‌ریزی می کنند که امیدواریم در آینده نزدیک بستر آرامی در حوزه تولید و مصرف داشته باشیم.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه به دعوت نمایندگان مردم استان در مجلس شورای به گلستان سفر کردند و در این سفر سه روزه شماری از طرح های بخش مربوط به این کمیسیون در استان بازدید دارند.

 گلستان ۲۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد که این افراد در سال زراعی گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف کردند.

 کارخانه زنجیره کامل تولید مرغ‌های تخم‌گذار ، مرغ مادر و تخم‌مرغ را در شرکت کاسپین طلایی چیکا در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار با سرمایه‌گذاری بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال تاسیس شده که با تکمیل آن فرصت اشتغال برای بیش از ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم شده است.

این زنجیره کامل تولیدی شامل ۶۰ هزار مرغ مادر تخم گذار، ۳۰۰ هزار قطعه پولت تخم گذار، سه میلیون قطعه مرغ تخم گذار، ۹۰۰ هزار پرورش پولت تخم‌گذار، صنایع وابسته از قبیل کارخانه خوراک آماده دام، کارخانه جوجه‌کشی، کارخانه بسته بندی، و فراوری تخم‌مرغ را شامل می شود.

این واحد تولیدی قابلیت تولید سالیانه ۷۵۰ هزار تن تخم‌مرغ در سال را دارد که معادل ۲۵ درصد کل تولید تخم‌مرغ کشور است.
اقتصاد اصلی استان گلستان با ۲ میلون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران همسایه است.

سرویس خبری: مجلس و دولت

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *