اهم اخبار

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس: توسعه باغات موز در سیستان و بلوچستان کشور را از واردات بی‌نیاز می‌کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمدجواد عسکری گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت منحصر به فردی در زمینه تولید موز دارد که حمایت از آن نتایج ‏درخشانی همچون ایجاد اشتغال، جلوگیری از ‏خروج ارز و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.‏

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشآورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ محمد جواد عسکری در حاشیه بازدید از ظرفیت های بخش کشاورزی شهرستان چابهار اظهارداشت: متاسفانه هر ساله اعتبار قابل ملاحظه‌ای صرف واردات موز به کشور می‌شود که می‌توان از ظرفیت منحصر به فرد سیستان و بلوچستان در تولید این محصول استفاده کرد و در این زمینه می‌توان از ظرفیت‌های ملی بهره گرفت.

وی با اشاره به اهمیت آب در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با توجه به قرار داشتن در آستانه بودجه ۱۴۰۲ انتقال آب دریا با اولویت آب آشامیدنی مدنظر کمیسیون کشاورزی مجلس است، افزود: در بازدیدهای صورت گرفته این طرح از روند اجرایی مطلوبی برخوردار نیست و باید تلاش شود در یک برنامه زمان بندی مشخص هم اعتبار تخصیص داده شود و هم کار عملیاتی و اجرایی شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین کنترل سیلاب و آبهای سطحی در سیستان و بلوچستان از اهمیت بالایی برخوردار است که با توجه به حاصلخیزی خاک منطقه و اقلیم مناسب آن باید در قالب یک نقشه راه بتوانیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منطقه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در بودجه سال آینده اعتبارات خوبی برای مهار آبهای سطحی در سیستان و بلوچستان مدنظر قرار گرفته که امیدواریم علاوه‌بر این اعتبارات استاندار نیز از محل اعتبارات استانی مساعدت لازم را در این زمینه داشته باشند.

عسکری افزود: در ۲ ماه باقی‌مانده از سالجاری که بارش‌های زمستانی را پیش رو خواهیم داشت باید تلاش شود تا میزان آب مورد نیاز را کنترل کرد تا این آب به بهترین نحو هم در بخش کشاورزی و آشامیدنی مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهارداشت: بحث ذخیره و مهار آب در سیستان و بلوچستان به عنوان ۲ موضوع اولویت دار این استان هفته آینده با حضور وزیر نیرو و جهادکشاوزی در این کمیسیون مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در بودجه سال آینده لحاظ شود تا به یک نقطه مطلوب در این زمینه دست یابیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: در سیستان و بلوچستان از سواحل مکران تا دشت سیستان فضای هموار و مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی مهیاست که اولویت بندی شده تا بتوانیم در برنامه هفتم توسعه دستگاه‌های متولی را موکلف کنیم در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر بخش کشاورزی تلاش کنند.

وی تاکید کرد: در افق ۱۴۰۴ رویکرد این است تا بخش کشاورزی جایگاه واقعی خود را پیدا کند و با پای کار آمدن همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها امنیت غذایی به عنوان یکی از مباحث جدی کشور تامین شود.

معین الدین سعیدی نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از اینکه برای بار سوم اعضای کمیسیون کشاورزی به سیستان و بلوچستان سفر می‌کنند خیلی خوشحالیم و امیداوریم بسیاری از مشکلات مرتفع شود. 

سیدحسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران، عباسعلی نوبخت معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور،معاون مهندسی وتوسعه آب وفاضلاب کشور از جمله مدیران وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو هستند که رییس و نائب رییس واعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را در  سفر به جنوب سیستان و بلوچستان همراهی می‌کنند.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی از طرح‌های در دست اجرای حوزه آب، کشاورزی، آبخیزداری و منابع طبیعی شهرستان‌های چابهار، کنارک، دشتیای، قصرقند و زرآباد، پل سنگان بخش باهوکلات شهرستان دشتیاری، کارخانه آب شیرین کن چابهار – کنارک، رودخانه باهو و احداث بندهای بتنی در مسیر این رودخانه بازدید و مشکلات پیش رو را بررسی می‌کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *