اهم اخبار

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس: دولت برای تامین کالاهای اساسی صرفا به آمار و اطلاعات اکتفا نکند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت برنامه درستی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشد و فقط به آمارها و اطلاعاتی که برخی ارائه می‌کنند اکتفا کند ممکن است در ماه‌ها و روزهای پیش رو دچار مشکل شویم.

احمدعلی کیخا روز سه شنبه در صحن علنی مجلس درباره اقدامات کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: همه آحاد ملت و قوای سه گانه باید تابع و گوش به فرمان مدیریت فنی این موضوع از سوی کادر پزشکی کشور باشیم تا بر بحرانی که ایجاد شده است، غلبه کنیم.

وی با اشاره به اثرات کرونا بر بخش کشاورزی گفت: بر اساس داده‌ها و اطلاعات دولتی و بخش خصوصی ، بیشتر از اثرات کرونا خود مدیریت بخش کشاورزی و ناپایداری آن چالشی مهمی است که استدعای من از دولت و مجلس این است که حضور قوی داشته باشیم و هر سریع‌تر وضعیت وزارت جهاد کشاورزی را تعیین تکلیف کنیم تا مدیریت با ثباتی بر این بخش حاکم شود و ضررها و تبعات منفی ناشی از این بیماری را در بخش کشاورزی به حداقل برسانیم.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: از سال گذشته با تحریم‌های ظالمانه و افزایش نرخ ارز برای این کشور ثابت شد که پایدارترین بخش، بخش کشاورزی است که می‌تواند محور استقلال کشور باشد و امروز تامین کننده غذا و نیازهای ضروری مردم است که متاسفانه در طول سال‌های گذشته، از توجه ویژه به این بخش غفلت شده است.

کیخا کاهش صادرات محصولات کشاورزی را از  تبعات شیوع کرونا عنوان و اظهارداشت: این به شدت روی فعالیت کارخانجات، صنایع غذایی و به طبع آن تولید کنندگان اثر گذاشته است. وقتی محصولات لبنی صادر نمی شود عملا شیر فاسد می‌شود و تولید کنندگان آسیب می‌بینند ممکن است این امر امروز خودش را نشان بدهد اما در سه چهار ماه آینده چالش خواهد شد.

وی تصریح کرد: قیمت جوجه یک روزه به ۳۰۰ تومان رسیده است فیلم‌هایی زیادی حتما دیدید که جوجه یک روزه را به دلیل کاهش تقاضا نابود کردند. قیمت گوشت مرغ از ۵ هزار تومان به ۶ هزار تومان رسید بسیاری از واحدهای مرغداری جوجه ریزی نکردند. با افزایش تقاضا در ماه رمضان و ماه‌های پیش رو اگر دولت توجه نکند این بخش هم نمی‌تواند پاسخ گوی نیازهای مردم در ایام پیش رو باشد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس ادامه داد: الان فصل کوچ عشایر است. اگر این جا به جایی ها بر اساس قاعده و با حمایت دولت و برنامه‌ریزی درست نباشد، به گسترش این بیماری کمک خواهد کرد و به تولید کشور هم آسیب خواهد رسید باید از نظر بهداشتی و درمانی و هم تخصص بخش کشاورزی برای این فصل از زندگی عشایر برنامه منسجم و مرتبی داشته باشیم.

کیخا گفت: بسیاری از کشورها مثل هند صادرات برخی از محصولات مثل برنج را ممنوع کردند اگر دولت برنامه درستی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشد و فقط به آمارها و اطلاعاتی که برخی ارائه می‌کنند اکتفا کند ممکن است در ماه‌ها و روزهای پیش رو دچار مشکل شویم.

وی افزود: هر چند بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت خوب بوده است اما نسبت به سال گذشته هنوز ۱۳ تا ۱۴ درصد کاهش داریم و اگر مصرف بالای آب در شهرها مدیریت نشود هم برای تامین آنها و هم از نظر کیفی در تابستان دچار مشکل میشویم.

کیخا اظهار داشت: اگر مسائل فاضلاب های آلوده پسماندهای آلوده مدیریت نشود در حوزه محیط زیست و سلامت مردم مشکل ایجاد خواهد شد در استانداری اصفهان کار خوبی انجام شده بود می‌تواند برای سایر شهرداری کشور در مدیریت پسماندهای آلوده الگو باشد.

وی خاطر نشان کرد: هر چند تبعات منفی کرونا در حوزه اقتصاد زیاد بود ولی درس‌های زیادی هم برای بخش محیط زیست کشور داشت و بشر اگر رفتارهای خودش را مدیریت کند می‌تواند هم زندگی خوبی داشته باشد و هم محیط زیست سالمی را داشته باشد.

سرویس خبری: مجلس و دولت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *