اهم اخبار

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس: صفر تا صد تصمیم‌گیری درباره محصولات کشاورزی باید با وزارت جهاد باشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه صفر تا صد تصمیم گیری درباره محصولات کشاورزی باید با وزارت جهاد باشد، گفت: ممنوعیت‌های ناگهانی صادرات محصولات کشاورزی باعث می‌شود تا شرکت‌های صادرکننده بازار خود را از دست بدهند.

 به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ سیدجواد ساداتی‌نژاد با بیان اینکه عدم برنامه‌ریزی و مدیریت منسجم برای صادرات مازاد محصولات کشاورزی موجب افزایش ضایعات می‌شود، افزود: وجود آمارهای متناقض از میزان صادرات محصولات کشاورزی حاکی از این است که لغو قانون تمرکز اختیارات در وزارت جهاد کشاورزی یکی از عوامل ناهماهنگی‌های موجود است.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اشراف دقیقی بر حوزه محصولات کشاورزی ندارد، خاطرنشان کرد: تصمیماتی که درخصوص صادرات و یا توقف صادرات محصولات کشاورزی در ستاد تنظیم بازار اتخاذ می‌شود  و همین امر آشفتگی عجیبی را در بازار محصولات کشاورزی به همراه داشته است.

 با کمبود کانتینرهای یخچال‌دار مواجه هستیم

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برخی از موارد محصولات کشاورزی که فسادپذیر هستند تا یک هفته در پایانه‌های مرزی متوقف می‌شوند، ادامه داد: یکی از مشکلات در این زمینه این است که ناوگان حمل و نقل مناسبی به منظور صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد و با کمبود کانتینرهای یخچال‌دار مواجه هستیم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه می‌توان با استفاده از سیستم‌های پرتودهی ماندگاری محصولات کشاورزی صادراتی را افزایش داد اما متاسفانه در این زمینه نیز با کمبود مواجه هستیم، تصریح کرد: سیستم کشتیرانی کشور ما در دریای خزر که می‌تواند چالش‌های مسیر زمینی را برطرف کند اما فاقد کشتی است، کشتی تجاری موجود در دریای خزر ظرفیت کامل خود را در اختیار کانتینرها و یا کامیون‌ها قرار نمی‌دهد و باید به این موضوع هم توجه شود.

 پیشنهاد کمیسیون کشاورزی برای یارانه سوخت حمل و نقل کالا

وی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون کشاورزی برای پرداخته یارانه سوخت به حمل و نقل کالا گفت: در حالی که بنزین یارانه‌ای به قیمت هر لیتر  ۶۰۰ تومان در اختیار حمل و نقل هوایی مسافرقرار می‌گیرد، اما ناوگان حمل و نقل هوایی کالا، بنزین با قیمت هر لیتر ۶ هزار تومان استفاده می‌کند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: از محل هدفمندی یارانه‌ها سالانه ۷ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت در اختیار ناوگان حمل و نقل هوایی مسافر قرار می‌گیرد، در حالی که در تمام دنیا یارانه سوخت به بخش حمل و نقل هوایی کالا داده می‌شود.

 نه شرکت صادرکننده توانمند و نه برند شناخته شده داریم

ساداتی‌نژاد گفت: شرکت‌های بزرگ صادرات محصولات کشاورزی نداریم و این موضوع یکی از ضعف‌ها در زمینه صادرات محسوب می‌شود و بازار روسیه نیازمند وجود شرکت‌های بزرگ صادراتی است تا قابلیت رقابت در این بازار را داشته باشند.

وی یادآور شد: برند شناخته شده محصولات کشاورزی نداریم و از ظرفیت بازار هدف کشورهای همسایه به خوبی استفاده نشده و با سیاست‌گذاری اشتباه بازار برخی محصولات را نیز از دست داده‌ایم.

ممنوعیت ناگهانی صادرات محصولات کشاورزی باعث از دست رفتن بازارها می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی ثبات بازار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: ممنوعیت‌های ناگهانی صادرات محصولات باعث می‌شود تا شرکت‌های صادرکننده بازار خود را از دست بدهند.

وی با بیان اینکه صفر تا صد تصمیم گیری درباره محصولات کشاورزی از تولید تا صادرات باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد، گفت: یکی از موارد آورده شده در اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی اساسی، اختیارات شورای قیمت گذاری محصولات در زمینه سیاست‌های اجرایی صادرات و واردات محصولات کشاورزی است که انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی با تشکیل این شورا سیاست‌گذاری صادرات و تعرفه را در اختیار بگیرد.

ساداتی نژاد با تاکید بر لزوم فعال شدن دیپلماسی اقتصادی اظهار داشت: سفارتخانه‌های ما باید بتوانند بازار کشورها را شناسایی و رصد کرده و بستر صادرات را فراهم کنند. در حال حاضر صادرات زعفران ایرانی به هند تعرفه دارد اما زعفران افغانستان تعرفه ندارد و این موضوع باعث شده تا زعفران ایرانی به صورت قاچاق وارد افغانستان شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه علی رغم دارا بودن کیفیت بالا نارنگی ایرانی تنها ۷ صدم درصد از بازار بزرگ روسیه را در اختیار دارد، تصریح کرد: باید در حوزه صادرات محصولات کشاورزی خصوصا محصولات باغی مدیریت منسجم‌تری داشته باشیم و مشکلات را حل کنیم.

 رییس کمیسیون کشاورزی ابراز امیدواری کرد با توجه به مطرح شدن بازگشت اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی در شورای سران سه قوه در این خصوص تصمیم گیری شود.

سرویس خبری: مجلس و دولت

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *