اهم اخبار

سازمان برنامه و بودجه: فرآیند تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در حال انجام است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که فرآیند تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در حال انجام است و پس از اخذ نظر نهایی وزیر کشاورزی مصوبه آن ابلاغ می شود.

با توجه به پیشنهادات دریافتی از وزارت جهادکشاورزی درخصوص قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی (محصولات زراعی ۱۳۹۷ و باغی ۱۳۹۶)، موضوع در کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیات آن در جلسه چهارم دی ماه ۱۳۹۶ شورای اقتصاد تایید شده و مقرر است پس از اخذ نظر نهایی وزیر جهادکشاورزی» نسبت به ابلاغ مصوبه مذکور اقدام شود.
در این راستا پیگیری لازم برای تعیین تکلیف موضوع و برگزاری جلسه‌ای با «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان و «محمود حجتی» وزیرجهاد کشاورزی در حال انجام است.
رویکرد دولت در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، جبران هزینه‌های تولید و پرداخت سود متعارف در راستای حمایت از کشاورزان بوده و روند سال های گذشته نشان می‌دهد میانگین قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با تغییرات نرخ تورم افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، دولت همه ساله به منظور حمایت از تولید در بخش کشاورزی به ویژه درخصوص محصولات استراتژیک و خاص اقدام به خرید تضمینی آنها می کند؛ گندم، خرما، پنبه، شیر و چای از جمله محصولاتی هستند که مشمول خرید تضمینی دولت می شوند. نرخ خرید تضمینی این محصولات همه ساله به پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی در شورای اقتصاد مطرح و نهایی شود.
گندم مهمترین محصول کشاورزی است که دولت اقدام به خرید آن می کند و نرخ آن نیز نسبت به سایر محصولات بیشتر است.
براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری شده بود.
سال گذشته نیز ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳هزار و ۶۸ ریال بوده است.

 

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *